Affiches van Ogilvy & Mather onderscheiden

De serie van vijf affiches die het reclamebureau Ogilvy & Mather vorig jaar maakte voor de theaters in de Nes in Amsterdam, is gisteren bekroond met de AP Lintas Theater Afficheprijs 1996. De prijs, een initiatief van het Theater Instituut Nederland, wordt sinds 1992 toegekend aan de ontwerper van het best vormgegeven theateraffiche uit het voorgaande seizoen.

De jury koos de affiches van copywriter Reinier Bresser, art director Krijn van Noordwijk en fotograaf YANi omdat “de kleurrijke reeks 'onzinnige' beelden van de straat het publiek overtuigend duidelijk maakt dat theaterbezoek wel degelijk een vrolijke bezigheid is”.

De jury bestond uit directeur Gastprogrammering van het Muziektheater Pieter Hofman, grafisch ontwerper Anthon Beeke, creatief directeur Diederick Koopal van AP Lintas, directeur Hans Schoolenberg van Drukkerij Luna Negra en grafisch en theatervormgever Marc Warning. Het Theater Instituut Nederland krijgt jaarlijks zo'n 500 affiches toegestuurd voor opname in de eigen collectie. Uit dat aanbod wordt een eerste selectie gemaakt, waaruit de jury de uiteindelijke winnaar kiest.

De 27 voor de prijs genomineerde affiches zijn tot 3 november te zien in de binnenstraat tussen het Muziektheater en het stadhuis in Amsterdam.