Gouden Kalveren

DE JURY VAN het Nederlands Filmfestival heeft besloten haar belangrijkste prijzen toe te kennen aan twee films die duidelijk uit de toon vallen in de Nederlandse filmwereld. De jeugdfilm Lang leve de koningin van regisseuse Esmé Lammers en producenten Laurens Geels en Dick Maas kreeg het Gouden Kalf voor de beste lange speelfilm. Blind Date van cineast Theo van Gogh kreeg er maar liefst drie, voor de beste regie, voor de beste acteur en voor de beste actrice.

Jury's zijn er om serieus te worden genomen, ook door speelfilmproducenten die zelf niet in de prijzen vielen. De film Blind Date van Van Gogh kan niet meer worden afgedaan als toevalstreffer. De Nederlandse speelfilmproducenten zouden zich op zijn minst moeten afvragen wat het betekent, zo'n prijzenslag ten gunste van een persoonlijke film. Wellicht dienen zij consequenties te trekken uit het feit dat de jury de breed en liefst zo internationaal mogelijk opgezette speelfilm die de gevestigde Nederlandse speelfilmproducenten maar blijven maken, links heeft laten liggen.

Er rijzen meer vragen. Hoe kan het dat het Filmfonds zich zo heeft vergist bij het geven van subsidie? Hoe is het mogelijk dat de kwaliteiten van het plan voor Blind Date daar niet werden herkend en die van Van Gogh, toch de regisseur van een aantal op zijn minst interessante films, niet werden erkend?

BIJ ALLE OPHEF is nauwelijks opgevallen dat het voornaamste Gouden Kalf naar een jeugdfilm ging. Of de filmwereld hier dat nu leuk vindt of niet, de Nederlandse kinder- en jeugdfilm is al jarenlang van hoge kwaliteit, valt al jarenlang consequent in de prijzen, maar hangt er al even zovele jaren bij als verwaarloosbare franje. Jeugdfilms krijgen per definitie minder subsidie dan films voor volwassenen. De moeizame strijd over een kleine subsidie-aanvrage voor de verfilming van Annie M.G. Schmidts kinderboek Abeltje illustreerde hoe veel hoger de eisen zijn waar de jeugdfilmmaker aan moet voldoen. Tegen die klippen op hebben Karst van der Meulen, Ben Sombogaard en nu Esmé Lammers door de jaren heen de prachtigste films gemaakt. Voor kinderen, inderdaad, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Het kind dat nu onder de indruk raakt van een film zal later de weg naar de bioscoop nog altijd weten te vinden. Het wordt tijd dat het Filmfonds en de andere filmsubsidiecommissies bekroningen als deze ter harte nemen.