Op de fles gaan of niet; Overlevingskans van horecabedrijven

Infographic: In de horeca is overleven een kunst. Het aantal café's dat de eerste zes jaar van het bestaan doorkomt is minder dan 35 procent. Bij cafetaria's - waartoe ook broodjeszaken, tearooms en shoarmazaken worden gerekend - haakt twintig procent van de ondernemers in het eerste jaar af. Dit blijkt uit statistieken over het eerste halfjaar van 1996 van het Bedrijfschap Horeca.

De overlevingskans in hotelbranche en onder bedrijfsrestaurants is aanzienlijk groter: meer dan de helft van het aantal ondernemers in deze sectoren doorstaat de eerste zes jaar. De grote investering die nodig is om een hotel te beginnen voorkomt dat ondernemers onvoldoende voorbereid aan het avontuur beginnen.

Café's zijn sterk afhankelijk van consumententrends. Sinds 1992 zwakt het bezoek aan gewone café's af, het aantal grand café's en partycentra neemt toe.

De situatie voor restauranthouders is rooskleuriger: het aantal bezoekers neemt gestaag toe. Wim Waninge van het Bedrijfschap Horeca: “Vroeger bestond er drempelvrees om in een restaurant te gaan eten, maar die is verdwenen. Zelf koken wordt bovendien minder populair. De Consument kiest vaker voor eten buiten de deur en voor gemaksvoedsel. Hierdoor zal de concurrentie tussen de horeca en de supermarkt in de toekomst verder toenemen.”