Unisex

Unilever heeft slechte ervaringen met het grootschalig introduceren van high-tech produkten. De introductie van het 'high-tech'-wasmiddel Omo Power, dat een doorbraak had moeten zijn in wasmiddelentechnologie, liep twee jaar geleden uit op een debacle. Toch durft Unilever het nu aan om het anticonceptie-apparaatje Persona op de markt te brengen.

Met de technologie van het apparaat, een hulpmiddel voor periodieke onthouding, loopt Unilever volgens eigen zeggen jaren voor op de concurrentie.

Toch is de introductie van Persona minder risicovol voor Unilever dan indertijd Omo Power. Het ging toen om een van de kernprodukten van Unilever. Persona wordt daarentegen geïntroduceerd door Unipath, een dochter die een vreemde eend in de bijt is binnen Unilever. Unipath is met produkten voor zelfdiagnose actief op markten waar vooral farmaceutische giganten de scepter zwaaien.

Unilever wil zich concentreren op een aantal kernprodukten, zoals ijs, margarine, wasmiddelen en cosmetica. De nieuwe Britse topman FitzGerald zinspeelde enkele weken geleden op een forse sanering van niet-kernactiviteiten. Maar de Unilever-top ziet tegelijk niet alleen bij voeding kansen om in te spelen op de gestegen aandacht voor gezondheid bij consumenten.

Het Brits/Nederlandse concern meent met zijn anticonceptie-apparaat een totaal nieuwe markt aangeboord te hebben, met bijbehorende hoge marges. Maar dan zal wel moeten blijken dat de technologie van Unipath en de marketingkracht van Unilever commercieel succes kunnen bewerkstelligen. Persona zal op minder krediet kunnen rekenen dan aloude Unilever-produkten als Unox-rookworst of Blue Band-margarine.