Martin Peulen

Vooreer de Mensen, Sarphatipark 127, Amsterdam. T/m 21 dec. Open op zaterdagen 14-18u. Prijzen van ƒ 25,- tot ƒ 2100,-.

Marcel Duchamp had het zo mooi bedacht. Na het kubisme zou je het erotisme krijgen. Zelf was hij beroemd geworden door Naakt dat de trap afloopt, een kubistisch schilderij uit 1911 dat zonder die titel waarschijnlijk in de vergetelheid zou zijn geraakt. Zou je het kubisme kunnen zien als een onnaturalistische methode om de derde dimensie op een plat vlak te krijgen, het erotisme ging nog een stap verder. Alle dimensies die op de derde en vierde volgen, waren volgens Duchamp te vangen onder de noemer 'erotisme'. Wie zijn latere oeuvre, en vooral zijn 'ready-mades' - van pisbak, fietswiel op kruk tot flessenrek - ziet als een poging om erotiek tot uitdrukking te brengen in de derde en ook vierde dimensie, beleeft er meer plezier aan dan degene die ze opvat als een truc om onartistieke en al bestaande voorwerpen 'in de context van een museum' tot Kunst te verklaren.

Ook Martin Peulen (Tegelen, 1955) is in de ban van de erotiek. De afgelopen jaren werkte hij aan Erotische Algebra (chaotisch nachtboek). Peulen tekende een oud wiskundeboek over 'Hoogere Algebra' vol met vunzigheden. In stevige vegen, soms met een verfijnde lijn, zet hij losjes uit de pols pornografische scènes neer in zwarte inkt. Waar een puberale scholier doorgaans blijft steken in een houterige en wat symbolische kijk op lustopwekkende taferelen, spreekt Peulen al zijn tekentalent aan om tot een hogere porno te komen. Hier en daar doemen de wiskundige formules van het algebraboek op tussen vingerende en pijpende vrouwen, alsof de strenge wetten achter de getallen tot leven komen. Erotiek drukt Peulen letterlijk plat als een verzameling planten in een herbarium.

In samenwerking met de Kunstenaarsboekengalerie Vooreer de Mensen van Diederick van Kleef is in een oplage van zestig stuks een luxe editie gemaakt van een keuze uit dit boek. Het origineel is ook op de tentoonstelling te zien, evenals een aantal schilderijen, die wat thematiek betreft aansluiten bij 'Erotische Algebra'. Op donkere achtergronden doemen in gloeiende tinten erotische scènes op. Wat stijl en sfeer betreft doen Peulens doeken aan Goya denken.

Boven de ingang in de hal van Vooreer de Mensen hangt, nogal scheef en in slechte staat verkerend, een abstract schilderij waarop gekleurde bolletjes zweven. Het is gesigneerd met 'Dominik'. Volgens Van Kleef, die het doek op het Waterlooplein kocht, moet het worden toegeschreven aan de huidige directeur van kunstopleiding de Ateliers, Dominic van den Boogerd.