Marcos Lora Read

Galerie 20x2, Sonsbeekweg 40, Arnhem. T/m 4 nov. Do t/m zo 12-17u. Prijzen van ƒ 220,- tot 6000,-.

De uitgebreide presentatie schilderijen, tekeningen en sculpturen van Marcos Lora Read (Santo Domingo, 1965) staat in het teken van een zoektocht naar de 'roots' van deze kunstenaar in Afrika. Het gaat Read er hierbij niet om de kijker mee te nemen naar de bron van zijn culturele en voorouderlijke geschiedenis maar om de zoektocht zelf.

In een hedendaagse vormentaal, die hier en daar sterk doet denken aan het werk van Joseph Beuys, verbeeldt Read de diaspora van de Afrikaanse beschaving. Aanvankelijk verwerkte Read in prenten de beeld- en lettermerken waarmee slaven werden gebrandmerkt. Zijn latere werk is indirecter. Met oude koffers, zwart-wit portretfoto's en landkaarten stelt hij objecten samen die heimwee, verwarring, angst en onzekerheid uitdrukken. Op een matras heeft hij een vogel geschilderd. Eronder ligt een vogelnestje, gemaakt van kabels, met daarin een telefoontoestel. Daarnaast staat op de vloer een glazen pot gevuld met een ei van kalk. De symboliek van dit werk komt, evenals die in de rest van zijn oeuvre, wat eenduidig over, maar is wel van een ontroerende eenvoud. Behalve Read brengt Galerie 20x2 twee opmerkelijke kunstenaars. Van Willie Bester (Kaapstad, 1956) hangen collages, die het leven in de 'townships' verbeelden. De Iranees Hadjizadeh maakt pastels waarop travestieten en voorname Perzische families zijn neergezet in een sprookjesachtige, erotisch geladen sfeer. Topstuk is een zorgvuldig getekende jachtbommenwerper van het Franse merk Mirage. Het vliegtuig vult de lucht bijna, maar alle aandacht gaat toch uit naar een forse kenau-achtige vrouw die aan zee op een strandstoel zit. De lichtbesnorde vrouw is de zuster van de oude sjah. Ze moet er vroeger een grote mannenharem op na hebben gehouden. Dat Hadjizadeh in Parijs woont en werkt behoeft verder geen uitleg.