Canadese kinderen leren beleggen

MONTREAL, 4 OKT. “Ze staan momenteel op 18,5 dollar,” zegt Garrett Kowalyshin over zijn aandelen in Petro Canada, een geprivatiseerde Canadese oliemaatschappij. “Soms vergeet ik het, maar meestal kijk ik de koers na in de krant.”Garrett is twaalf jaar. Hij heeft een beginnerscursus in beleggen gevolgd en bezit naast een paar aandelen Petro Canada al enige Canadese staatsobligaties.

“Ik wil later een hoop aandelen en obligaties hebben,”verklaart de jonge inwoner van Ancaster, in de Canadese deelstaat Ontario.

“Op die manier hoef ik niet te werken tot ik in de zestig ben, maar kan ik eerder met pensioen.” Een strategie heeft Garrett ook al. “Ik denk dat ik mijn aandelen PetroCanada binnenkort verkoop en ga investeren in andere effecten,” zegt hij.

“Ik vind computers leuk dus ik kies waarschijnlijk voor aandelen IBM.” De jonge belegger is niet uniek. In heel Canada, evenals in de Verenigde Staten, schieten clubs en cursussen om kinderen de beginselen van beleggen bij te brengen als paddestoelen uit de grond. Banken, beleggingsmaatschappijen en financieel adviseurs in Noord-Amerika springen met dergelijke initiatieven in op een groeiende behoefte van ouders om hun kinderen, behalve met een traditionele kinder-bankrekening, ook zo vroeg mogelijk vertrouwd te maken met alternatieve manieren van sparen.

“Van alleen een jeugdrekening bij de bank leert een kind bijna niets,”zegt Terry LaCorte, een financieel adviseur die in Hamilton, Ontario, beginnerscursussen in beleggen geeft aan kinderen van negen tot veertienjaar. “Veel ouders van nu willen niet dat hun kinderen opgroeien zonder te weten wat een obligatie of een aandeel is.” Volgens LaCorte is de huidige generatie ouders in Canada, geconfronteerd met het wegvallen van veertig jaar lange werkzekerheid bij dezelfde baas en het opraken van het geld in pensioenregelingen van de overheid, zich meer dan vorige generaties bewust van de noodzaak zelf voor een financieel goede toekomst te zorgen. Ouders van tegenwoordig doen zelf meer aan beleggen en stimuleren hun kinderen ook iets over investeringen te leren.

“Goed met geld leren omgaan is een belangrijke vaardigheid in het leven” ,zegt Bruce Stadnyk, een leraar uit Waterdown, Ontario, die zijn dertienjarige dochter Amber en zijn tienjarige zoon Pete naar de cursus van LaCorte stuurde. “Net als het opmaken van je bed, is gedegen geldbeheereen gewoonte die kinderen moeten ontwikkelen en oefenen.” In haar cursus besteedt LaCorte op een eenvoudige manier aandacht aan bankrekeningen, rente, obligaties en aandelen. Ze brengt haar leerlingen bij hoe de koerstabellen in de krant gelezen worden, dat aandelen een gedeeltelijk eigendom van een onderneming betekenen en bovenal dat spreiding van geld - en risico - de vuistregel is van elke verstandige belegger. Voor kinderen van negen tot veertien is dat allemaal prima te begrijpen, zegt ze.

Aan Amber Stadnyk zijn de lessen inderdaad niet voorbij gegaan. “Het is belangrijk om niet al je geld op dezelfde plek te houden, want dan loop je het risico alles kwijt te raken”, legt ze uit. Met de informatie van de cursus zal ze straks beter in staat zijn de juiste keuzes te maken wat sparen en investeren betreft, verwacht ze. Een deel van wat Amber verdient met oppassen zet ze alvast opzij voor toekomstige beleggingen, want, zozegt ze, “als ik ouder ben wil ik graag veel geld hebben zodat ik me geen zorgen hoef te maken om wat ik kan kopen.” De meeste kinderen wachten echter niet met het aanschaffen van effecten,maar beginnen meteen. De leden van de Jonge Beleggers Club in de Canadese deelstaat British Columbia bijvoorbeeld bezitten allemaal aandelen, in de meeste gevallen in Coca-Cola, MacDonald's of de Amerikaanse modeketen TheGap. Negenhonderd kinderen van 0 tot 18 jaar zijn lid van de club, vierjaar geleden opgericht door de investeringsmaatschappij Odlum Brown in Vancouver. Om een kind bij de club aan te sluiten, moeten de ouders een of meerdere Amerikaanse of Canadese effecten bij Odlum Brown op de naam van het kind laten zetten.

“De Jonge Beleggers Club biedt kinderen de kans om kennis te nemen van beleggingsstrategieën en tegelijkertijd een begin te maken met een investeringsportefeuille”, verklaart Caroline Cathcart, marketingcoordinator bij Odlum Brown. Een halfjaarlijkse nieuwsbrief van de organisatie bevat eenvoudige beleggingstips, spelletjes en antwoorden op vragen als 'wat is het verschil tussen preferente aandelen en groeifondsen?' De club voorziet volgens Cathcart in een “onvoorstelbare behoefte om kinderen te onderwijzen in beleggingen en geldbeheer.”

Lichtend voorbeeld in de kinder-beleggingsbranche in Noord-Amerika is de beleggingsmaatschappij Stein Roe & Farnham in Chicago, die in 1994 begon met een Jong Beleggers Fonds. Dit fonds, met beleggers van gemiddeld negen jaar oud, bevat aandelen in bedrijven als Disney, Coca-Cola en de kauwgumproducent Wrigley. Vorig jaar wist het 94 miljoen dollar van jonge beleggers te innen en behaalde het een rendement van veertig procent.

Maar niet alleen beleggingsmaatschappijen richten zich inmiddels op kinderen, ook tot de grote banken is de trend van de kinderbeleggingen doorgedrongen. Zo organiseert in Canada de Toronto Dominion (TD) Bank sinds vorig jaar landelijke beleggingswedstrijden, met geldprijzen voor tieners die de meeste winst maken op fictieve aandelenportefeuilles. De behandeling van alle transacties waartoe kinderen van 13 tot 18 jaar in die wedstrijden overgaan, heeft TD uitbesteed aan Investment Challenge, een bedrijf in Toronto dat alle Noordamerikaanse beurzen bijhoudt en optreedt als makelaar. Ook de Bank van Montreal komt deze herfst met een beleggingsclub voor kinderen, een soortgelijk initiatief waarbij kinderen bovendien zullen worden uitgenodigd om bijeenkomsten bij te wonen.

Voor de banken bieden de jeugdclubs een gelegenheid jonge klanten aan zich te binden, legt Caroline Paxton van Investment Challenge uit. “Er is een grotere kans dat de leerlingen naderhand zelfstandig gaan beleggen”, verklaart ze het idee achter de wedstrijden. “En dat doen ze dan waarschijnlijk via de TD bank, want daar hebben ze hun ervaring opgedaan.” Aan elke TD beleggingswestrijd doen gemiddeld 2000 scholieren in Canada mee.

De toename van de beleggingsclubs en -cursussen voor kinderen ten spijt, het gaat er niet om de kinderen tot geldwolfjes te vormen, benadrukt TerryLacorte. “Het is niet de bedoeling de kinderen hebzucht aan te leren”, zegt ze. “Het gaat erom onze kinderen met nuttige kennis voor te bereiden op hun intrede in een concurrerende wereld.”