Esso introduceert chipkaart voor sparen zegeltjes

ROTTERDAM, 3 OKT. Oliemaatschappij Esso vervangt aanstaande zaterdag zijn plakzegeltjes voor een systeem waarbij klanten punten kunnen sparen met behulp van een chipkaart. Esso is daarmee de eerste oliemaatschappij in Nederland die chipkaarttechnologie benut voor een spaarsysteem waarmee trouwe klanten extra beloond kunnen worden.

Met de nieuwe Golden Tiger Card wil Esso inspelen op de grote populariteit van het elektronisch sparen, dat vooral door het succes van het spaarprogramma Air Miles van concurrent Shell een hoge vlucht heeft genomen. Ook Mobil heeft met zijn SpaarCard veel succes. Uit onderzoek bleek Esso dat zeventig procent van de ondervraagde klanten de voorkeur geeft aan elektronisch sparen. Shell en Mobil gebruiken hiervoor magneetstripkaarten die minder gebruiksmogelijkheden bieden dan Esso's chipkaart.

Voor de Nederlandse consument is een aantrekkelijk spaarprogramma een belangrijker argument om bij een oliemaatschappij te gaan tanken dan de absolute prijs. Esso, nummer twee op de Nederlandse markt, heeft als gevolg van het Air Miles-programma van Shell marktaandeel verloren, zo erkent Ton Barten, Esso-directeur Wegverkeer Nederland. Shell heeft langs de snelwegen, waar verreweg de meeste brandstof wordt getankt, een aandeel van zo'n 50 procent. Esso's marktaandeel schommelt rond de 20 procent. Esso wil het verloren marktaandeel niet kwantificeren.

De onderneming hoopt nu marktaandeel te winnen door als eerste oliemaatschappij een systeem van selectief belonen in te voeren. De chip op de kaart van Esso heeft een veel grotere geheugencapaciteit dan de magneetstrip die concurrenten als Mobil en Shell hanteren. Klanten die binnen een bepaald aantal dagen weer bij Esso tanken krijgen bonuspunten.

Dankzij de chiptechnologie kunnen spaarders op een schermpje steeds hun saldo opvragen. Esso zal de gegevens over het aankoopgedrag van de sparende clientèle opslaan in een aparte databank. De oliemaatschappij weet nog niet of die gegevens gebruikt zullen worden om klanten te benaderen met gerichte aanbiedingen.

Klanten van Esso kunnen hun zegeltjes tot 31 december inwisselen voor cadeautjes, daarna kunnen de zegels worden ingewisseld voor punten op de spaarkaart. Met de behaalde punten kunnen geschenken worden gespaard uit de Esso-catalogus, maar ook waardebonnen van Bruna en Blokker.

Esso's concurrent Shell is samen met Albert Heijn, V&D en ABN Amro aandeelhouder in Air Miles, een spaarprogramma waarmee onder meer vliegreisjes gespaard kunnen worden. Enkele weken geleden bliezen Albert Heijn, V&D en Shell de plannen af om een gezamenlijke klantenkaart op basis van de chipkaarttechnologie te ontwikkelen.

Esso neemt op zijn beurt samen met Edah, C&A en Hema in Zwolle deel aan een proef met een gezamenlijke spaarprogramma op een chipkaart. Volgens Barten waren de andere deelnemers in deze zogenoemde Mercure-kaart steeds op de hoogte van de plannen van Esso. De oliemaatschappij sluit niet uit dat het nieuwe spaarprogramma onderdeel wordt van de gezamenlijke kaart met Edah, C&A en Hema.