Beatrix mocht niets weten van Operatie Gold

SYDNEY, 3 OKT. Vanavond toost Wim Dik met zijn nieuwe collega's voor het eerst op de overname van TNT door wat de Australiërs nu al the Dutch post and telecommunication giant KPN noemen. De belangrijkste fase van 'Operatie Gold', zoals de in het allerdiepste geheim gevoerde gesprekken over de overname van de Australische transportonderneming door de Nederlanders waren gedoopt, zit erop.

De TNT-top heeft het KPN-bod geaccepteerd. Alleen een beter bod van een geschrokken concurrent als Federal Express, DHL of United Parcel Services kan de overname nog in de weg staan. “Hoewel ik zo'n bod niet uitsluit, ben ik er niet zo bang voor dat het gebeurt”, zegt KPN's bestuursvoorzitter Wim Dik. “De synergie tussen TNT en KPN is zo groot dat wij onze investering binnen een paar jaar kunnen terugverdienen. Dat is bij de concurrenten een heel ander verhaal.”

Drie dagen spanning, stress en onderhandelen hebben Wim Dik uiterlijk wat getekend, maar de KPN-voorzitter beweegt verder even energiek als altijd. In het Ritz Carlton hotel aan Macquarie Street in het centrum van Sydney steekt hij in hoog tempo zijn verhaal over de achtergronden van de overname af. Over de eerste gesprekken, die zijn Post-directeur Ad Scheepbouwer deze zomer met TNT-baas David Mortimer voerde in een Chinees restaurant tegenover het Mandarin hotel in Hongkong. Over de schuilnamen, verzonnen door Goldman Sachs, KPN's financiële adviseur voor het project: tin voor TNT, captain voor KPN, silver voor GD Express, en platinum voor PTT Post. En over Diks brief aan koningin Beatrix waarin hij zich excuseerde voor zijn afwezigheid tijdens het staatsbezoek aan Zuid-Afrika. “Ik heb haar alleen geschreven dat ik om dringende redenen niet meekon. Zelfs de koningin mocht niet weten wat er speelde”, vertelt Dik. En ondanks het KPN-commissariaat van Prins Claus heeft de koningin tot gisteren ook niets geweten, zó geheim was 'Operatie Gold'.

In Australië is het nieuws over de overname van TNT positief ontvangen. Ondanks het verlies van wat hier 'een stuk industrieel erfgoed' wordt genoemd, is de algemene conclusie dat deze overname voor het in 1946 opgerichte TNT op een bijzonder gunstig moment komt.

Pagina 22: KPN-voorzitter Dik: 'Voor TNT is niet te veel betaald'

Het bedrijf stond er twee jaar geleden slecht voor en dreigde door gebrek aan mogelijkheden te investeren in groei terrein te verliezen op de snel groeiende markt voor expresse-distributie. KPN's bod én nog eens twee miljard dollar die de Nederlanders naar verwachting de komende jaren in TNT zullen stoppen maken een einde aan dat Australische doemscenario.

'In Holland at least, the gentleman is not dead', schreef een commentator vanmorgen in de Australian Financial Review, doelend op het in de ogen van veel Australiërs zeer genereuze bod dat KPN gisteren deed op de aandelen van TNT.

Volgens Dik heeft KPN niet te veel betaald voor TNT. “Men kijkt hier door een Australische bril naar TNT, maar vergeet dat de Europese en Aziatische activiteiten heel goed lopen”, legt hij uit. “Bovendien wilden wij met dit bod ervoor zorgen dat de TNT-top zou zeggen: dit nemen we. We hebben geen zin in getouwtrek met concurrenten. Daarom hebben we maar meteen hoog geboden.”

Woensdagmorgen om 05.59 uur legde KPN zijn officiële bod voor aan de raad van bestuur van TNT. Een paar uur later bleek dat de strategie goed uitpakte. Na bekendmaking van het bod en de steun van het bestuur schoot het aandeel TNT op de effectenbeurs van Sydney omhoog van 1,63 naar 2,42 Australische dollar.

Dik werd gisteren bestookt door de Australische pers met vragen over mogelijk banenverlies. “Ik heb ze hier allemaal heel helder voorgehouden dat in TNT een aantal onderdelen zit dat niet tot onze kernactiviteiten behoort. Dan denk ik aan de vliegtuigleasing, de scheepvaart en de algemene vracht van TNT”, vertelt Dik.

Op dit moment zegt KPN's bestuursvoorzitter evenwel nog geen vastomlijnd plan te hebben om al op korte termijn iets te veranderen aan TNT.

“We zullen het hele concern tegen het licht houden en beslissen waar wel en waar geen toekomst in zit. Natuurlijk zullen er uiteindelijk banen verdwijnen, alleen al door de synergie. Maar dan moet je voor dit concern denken aan 'honderden' en niet aan 'duizenden'.”

Eén ding weet Wim Dik zeker: de naam TNT blijft gehandhaafd. “We hebben het nog niet over een nieuwe naam nagedacht. Maar TNT is zo'n bekende naam in de hele wereld. We zouden gek zijn als we die weggooien.”

Ook het huidige management van het Australische bedrijf blijft op zijn plek zitten. David Mortimer, de huidige baas van TNT, wordt de nieuwe topman van het concern dat na de fusie 60.000 mensen in dienst zal hebben. “Dat concern bestaat straks uit TNT, PTT Post en GD Express, het bedrijf waarin we al vier jaar met TNT samenwerken”, vertelt Dik.

KPN stationeert straks een aantal Nederlanders in Sydney. “Bij Unilever (waar Dik ooit directeur was, red.) was de filosofie in dit soort gevallen de lokale staf te laten zitten en alleen een controller te sturen. Ik denk dat we ook zoiets zullen doen, want Nederlandse accountants zijn de beste ter wereld. En er moet toch iemand op de centen letten hier”, lacht Dik, trots en tevreden.