Scoorkaarten-actie stopt na 'verraad'

ROTTERDAM, 2 OKT. Chipsfabrikant Smiths Food Group is met onmiddellijke ingang gestopt met zijn 'Scoorkaarten-actie', omdat alle 1.455 juiste antwoorden op Internet zijn gepubliceerd. De actie is daardoor “geen spelletje meer”, vindt het bedrijf.

Chipsliefhebbers konden met de scoorkaart tien gulden winnen. Zij moesten hiervoor aan de hand van aanwijzingen op twee sportfoto's een hokje wegkrassen. Bij twee goede oplossingen kreeg de speler tien gulden van de fabrikant.

Eind augustus zetten twee Groningse studenten alle oplossingen op Internet. Ook gaf het tweetal tips hoe de chipszakken met scoorkaart te onderscheiden van zakken zonder winstkans. Binnen zes weken is de Internetpagina ruim 75.000 keer geraadpleegd. Er waren zelfs spelers die in de supermarkt chipszakken gingen wegen - hoe zwaarder de zak, hoe groter de kans op een scoorkaart.

“Er kwam zeker de laatste dagen een stroom aan goede oplossingen binnen. Het is nu geen spelletje meer, dus we moeten wel stoppen”, verklaart een woordvoerder het besluit van Smiths. Hij wil niet zeggen hoeveel goede oplossingen zijn binnengekomen. Maar het zijn er in elk geval “veel meer dan verwacht”. Ook over eventuele schade wil hij geen uitspraken doen.

Alle goede oplossingen die gisteren zijn binnengekomen, zal de fabrikant nog belonen. De overige kaarten zijn met ingang van vandaag ongeldig. Smiths ziet zijn besluit gerechtvaardigd in de kleine lettertjes op de actiekaarten. De woordvoerder: “De fabrikant heeft het recht om de sluitingsdatum te vervroegen als hij dat wil. Het is ons spelletje en wordt met onze regels gespeeld.”

Volgens een woordvoerder van de Comsumentenbond heeft Smiths zich met de kleine lettertjes inderdaad ingedekt tegen eventuele claims van consumenten. Of sommige chips-eters zich nu gedupeerd voelen, is volgens hem nog even afwachten. “We hebben nog geen klachten binnengekregen. Op dit moment zie ik geen reden om de actie van Smiths als meer te beschouwen dan een storm in een glas water.”

Technisch-directeur M. Anders van internetprovider NLnet noemt het voorval “uniek”. “Er zijn veel mensen die via het web iets verzamelen, maar dat is meestal onschuldig en niet commercieel. Maar het verbaast mij niet, er moet maar net iemand op het idee komen. Ik heb wel eens geruchten gehoord over dergelijke voorvallen in Amerika, maar tot nu toe was dat niet zo concreet.”

Pepsi Cola is momenteel in een rechtszaak verwikkeld met een 21-jarige Amerikaanse student Leonard over een gelijksoortige kwestie. De frisdrankgigant zei een Harrier-straaljager ter waarde van zeventig miljoen dollar weg te geven aan diegene, die het onmogelijk geachte aantal van zeven miljoen spaarpunten bij elkaar kreeg. Leonard verzamelde de punten echter met behulp van vrienden en probeert nu via de rechter zijn prijs op te eisen. Pepsi zegt dat het om een grap ging.

De aanstichters van de chips-commotie, de twee Groningse studenten, waren vanochtend niet bereikbaar. Hun internetpagina is opgeheven en vervangen door een duidelijke verklaring: “Jammer dat niet iedereen even sportief is. Toch willen wij iedereen bedanken die ons goede oplossingen heeft gestuurd! Een geluk bij een ongeluk: iedereen kan weer gewoon CROKY-chips eten! Wij beraden ons op acties.”