Nederlandstalige muziek succesrijk

NIJMEGEN, 2 OKT. De omzet van de Nederlandse populaire muziek steeg de afgelopen zes jaar van 107 miljoen naar 264 miljoen gulden. Het aandeel van Nederlandse muziek op de Nederlandse platenmarkt steeg van 13 naar 23 procent.

Reden is de verbeterde kwaliteit van de muziek, de opkomst van kleine platenmaatschappijen voor Nederlandse muziek en goede reclamecampagnes. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Nijmegen, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Het meest succesvol zijn de Nederlandse middle of the road muziek (Marco Borsato, Paul de Leeuw) en de dansmuziek als house en jazzdance.

Het aandeel van de Nederlandse pop- en rockmuziek in de recente opleving is aanzienlijk kleiner dan dat van andere genres. Met name het succes van Nederlandse Engelstalige pop en rock is zeer beperkt. De Strauss-vertolkingen van André Rieu en de liedjes van Irene Moors & de Smurfen waren vorig jaar goed voor tien procent van het totaal aantal verkochte Nederlandse albums.