Banenverlies door samengaan van UVG en Van den Bergh

ROTTERDAM, 2 OKT.Unilever wil zijn dochterondernemingen Van den Bergh Nederland in Rotterdam en de Unilever Vlees Groep (UVG) in Oss per 1 januari 1997 samenvoegen.

De twee samengevoegde bedrijven zullen verder gaan onder de naam Van den Bergh Nederland. Met de voorgenomen integratie ontstaat een van de grootste voedingsmiddelenbedrijven in Nederland met bijna 2.000 werknemers. De vijf betrokken vestigingen zijn margarinefabriek Van den Bergh en Jurgens in Rotterdam, Calvé in Delft, Unimills in Zwijndrecht, Royco in Utrecht en de Unilever Vlees Groep UVG in Oss. Van den Bergh omvat onder meer de merken Blue Band, Becel, Calvé en Liptonice, terwijl UVG de merken Unox en Chicken Tonight voert. In totaal zal het bedrijf zo'n 1,6 miljard gulden per jaar omzetten in margarines, bak- en braadprodukten, soepen, sauzen en dressings, ijsthee en speciale vleesprodukten.

Unilever ziet de fusie als een uitvloeisel van de strategie om bedrijven met een duidelijke synergie samen te voegen. Eerder deze week maakte de onderneming al bekend dat haar dochters Thomas Lipton en Van den Bergh Foods in de VS worden gebundeld tot een onderneming.

Volgens T. Gunning, de pas benoemde directievoorzitter van Van den Bergh en UVG is de krachtenbundeling noodzakelijk om in de sterk concurrerende markten voor voedingsmiddelen leidend te blijven. De nieuwe organisatie zal uit verschillende business groepen voor marketing/verkoop en voor produktie zijn opgebouwd. Door de integratie van diverse afdelingen en het beëindigen van overlappende activiteiten is volgens Unilever een personeelsreductie van tenminste 70 arbeidsplaatsen onvermijdelijk. Vakbonden houden rekening met een verlies van 85 arbeidsplaatsen.

De Industriebond FNV vindt het zakelijk gezien geen verkeerde ontwikkeling maar maakt zich zorgen over de snelheid waarmee Unilever de veranderingen doorvoert. “Het laatste jaar zijn er al vijfhonderd arbeidsplaatsen vervallen. Door dit tempo wordt het steeds moeilijker zo'n reorganisatie op een fatsoenlijke manier af te wikkelen”, aldus bestuurder H. Van der Windt.

Unilever wil het tempo van herstructurering in Europa versnellen. En ook de Nederlandse bedrijven ontkomen niet aan dit streven. Eerder dit jaar voerde Unilever al een ingrijpende reorganisatie door bij UVG, waar enkele honderden arbeidsplaatsen verloren gingen. Ook verkocht de onderneming de vleesactiviteiten van het merk Zwan.