Ahold slaat vleugels uit in Spanje

ROTTERDAM, 2 OKT. Het supermarktconcern Ahold, in Nederland eigenaar van Albert Heijn, wordt na 11 jaar afwezigheid weer actief in Spanje. De onderneming uit Zaandam start een samenwerkingsverband met Caprabo, een familiebedrijf in Barcelona.

Dat heeft Ahold gisteren bekendgemaakt. De joint-venture, die meerdere winkelformules wil exploiteren, gaat Store 2000 heten. De eerste activiteit is de overname van tien supermarkten in Madrid van de onderneming Alfaro. Ahold en Caprabo nemen ieder voor 50 procent deel in Store 2000.

De winkelformules die de nieuwe onderneming voor ogen staan, betreffen zowel een supermarktketen voor het hogere marktsegment als voor de discount. Een andere keten kan zich richten op de zogenoemde hypermarkten, zeer grote supermarkten.

De nieuwe activiteit past volgens Ahold uitstekend in de Europese groeistrategie. Ahold wil zich vooral vestigen in landen waar het supermarktwezen nog relatief minder is ontwikkeld en liet eerder al weten zich met name te oriënteren op mogelijkheden in Italië en Spanje.

Ahold vestigde zich in 1974 al eens in Spanje maar kwam toen van een koude kermis terug. De overname van de keten CadaDía, een van de eerste buitenlandse avonturen, liep uit op een faliekante mislukking. In 1985 verkocht Ahold zijn verliesgevende CadaDía-winkels. Ahold hield wel een belang van 50 procent in de bodega Luis Paez, de belangrijkste sherryleverancier van het concern.

“De cruciale fout was dat we daar een Nederlands management plaatsten. We hebben nu veel geleerd in de Verenigde Staten, waar we sterk zijn dankzij het Amerikaanse management”, zei een Ahold-woordvoerder gisteren tegen het persbureau ANP.

Store 2000 gaat zich richten op heel Spanje, met uitzondering van Catalonië en de eilandengroep de Balearen, waar Caprabo al een positie heeft opgebouwd. Caprabo exploiteert negentig supermarkten, die samen een omzet van 85 miljard peseta hebben, ruim 1,3 miljard gulden. De nieuwe onderneming wil groeien door zowel acquisities als door de ontwikkeling van nieuwe locaties.

Met de start in Spanje hoopt Ahold voort te bouwen op het succes in Portugal, waar de onderneming sinds 1992 een belangrijke marktpositie heeft opgebouwd. De Nederlandse concurrent Unigro (Spar, Super en Cirkel) is al jaren succesvol in Spanje, waar bijna een kwart van omzet wordt gerealiseerd.

Ahold (omzet circa 40 miljard dollar) is een 's werelds meest internationale detailhandelsconcerns en wil die postitie verder versterken. Eerder dit jaar kocht Ahold voor bijna drie miljard dollar de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop, de grootste overname die een Nederlands bedrijf ooit deed. Ahold heeft verder winkelketens in Tsjechië en Portugal en is inmiddels ook activiteiten gestart in Polen en Zuidoost Azië.