Acties Duitse auto-industrie om ziektegeld

BONN, 1 OKT. Terwijl tienduizenden werknemers in de Duitse auto-industrie vanmorgen proteststakingen hielden tegen de voorgenomen korting op het ziektegeld, liet Mercedes-topman Helmut Werner weten dat de Duitse werknemers de ziekste ter wereld zijn.

Tijdens de jaarlijkse autoshow in Parijs voegde Werner eraan toe dat dezelfde werknemers wanneer ze met pensioen gaan kerngezond blijken te zijn. De Mercedes-topman verdedigde de maatregel om met ingang van vandaag de uitkering bij ziekte te verlagen van 100 naar 80 procent. In ruil voor vijf ziektedagen kan ook een vakantiedag worden opgenomen.

De Duitse werknemer is gemiddeld twintig werkdagen in het jaar ziek. Samen met Nederland is Duitsland daarmee recordhouder op het gebied van absenteïsme.

De korting op het ziekengeld, onderdeel van een straf bezuinigingsprogramma dat vorige maand door de Bondsdag werd goedgekeurd, is volgens werkgevers en regering nodig om de hoge loonkosten te verlagen. Vooral de hoge sociale premies, de zogeheten Lohnnebenkosten, maken de Duitse werknemer duur en daarmee Standort Deutschland almaar onaantrekkelijker.

Daimler-Benz, het moederconcern van Mercedes dat 220.000 werknemers telt, is de eerste onderneming die de maatregel toepast. Ook andere autofabrikanten zoals Opel, concerns als Siemens, Hoechst, Basf en enkele grote banken hebben verklaard vanaf vandaag de korting van het ziekengeld door te voeren.

Uit protest tegen de bezuinigingen hebben de werknemers in de auto-industrie de afgelopen dagen in het hele land al prikacties gevoerd. Zaterdag kwamen bij verschillende Mercedes-vestigingen in Stuttgart, Bremen en Sindelfingen, ruim 23.000 werknemers niet opdagen voor de speciale ploegendienst. Ook gisteren en vandaag wordt bij tal van Mercedes-bedrijven niet gewerkt. Alleen al de uitval op zaterdag leidde bij Mercedes tot een produktieverlies van 2.500 auto's.

Vanmorgen is ook bij verschillende vestigingen van Opel en Ford het werk neergelegd uit protest tegen de korting op het ziekengeld.

De machtige vakbond IG-Metall, die de stakingen organiseert, is vooral gebeten op het feit dat de werkgevers met hun besluit eerder gemaakte cao-afspraken schenden. Vakbondsvoorzitter Klaus Zwickel zei dat het doel van de acties is de werkgevers duidelijk te maken dat de cao nog steeds geldig is. “We willen geen stakingen', zei Zwickel. “De acties kunnen morgen beëindigd zijn, als de ondernemers verklaren dat de cao net zolang van toepassing blijft totdat werkgevers en werknemers nieuwe afspraken zijn overeengekomen.”

Mercedes-topman Werner noemde het gisteren de hoogste tijd het “sociale stelsel in Duitsland anders in te richten”. Het ziektegeld mag volgens hem niet het onderwerp van een politieke machtsstrijd worden. “Haast is geboden”, zei Werner. Over het inleveren van vakantiedagen als compensatie voor de korting op het ziektegeld valt volgens hem te praten.