Het Wezen M. Jackson ontmoet de stervelingen

Concert: Michael Jackson. Gehoord: Arena, Amsterdam. Herhaling: 30/9, 2/10 Arena, Amsterdam (uitverkocht).

Het Wezen rijdt over een achtbaan, door het Louvre, door een Dali-achtig landschap, door de Sixtijnse Kapel. Dan landt zijn gestroomlijnde shuttle met een daverende klap en een regen van vonken op het podium van een voetbalstadion. De film is afgelopen, Het Wezen opent de deur van zijn voertuig en staat in de Arena in Amsterdam. De goudkleurige robot staart het publiek lang aan, alsof hij moet bekomen van deze plotselinge confrontatie met vijftigduizend gewone stervelingen.

Hij rekt zijn bionische ledematen, slaakt een kreet en barst los in een van zijn wereldhits, Scream. Tussen het dansen en zingen door ontdoet hij zich van helm en pantser, en toont het publiek het frêle lichaam, de lange paardenstaart, het poppige gezicht.

Michael Jackson is gearriveerd. Tijdens een show van ruim tweeëneenhalf uur komt hij bewijzen dat hij geen verkrampte excentriek is, maar een man van vlees en bloed die zich laat omhelzen door vrouwen uit het publiek en danst met de souplesse van een jonge hond.

Een aantal fans had zaterdag voor de poort van de Arena geslapen om als eerste naar binnen te kunnen bij dit eerste van de drie concerten. Ze kwamen uit Frankrijk, Duitsland en Engeland want Nederland is, naast Spanje, het enige Westeuropese land dat Jackson aandoet tijdens zijn HIStory-tournee. Het was een opmerkelijk gevarieerd publiek. Kleine kinderen liepen rond met kartonnen periscopen (uit de stal met Michael Jackson-merchandise) om iets van de verrichtingen op het podium te kunnen volgen, er waren autochtonen, allochtonen, zenuwachtige tieners en ouderen.

De weergave van het geluid liet in de eerste paar nummers te wensen over en Jackson trok nerveus aan zijn hoofdmicrofoon, want ook de zang viel nogal eens weg. Maar toen die problemen verholpen waren ontrolde zich een perfecte show. Behalve dat Jackson zo nu en dan in de vloer van het podium wegzakt is de HIStory-set eenvoudig van opzet. In enkele nummers krijgt hij bijstand van een groep dansers, maar vaak is Jackson als enige op de voorgrond. Het indrukwekkende aan de HIStory-show is de - schijnbare - spontaniteit waarmee hij de nummers ten tonele brengt. De show is minder strak gechoreografeerd dan bij voorgaande tournees; Jackson lijkt nu te dansen zoals het hem ter plekke invalt. Zijn lichaam is een jubeling van ritme, geïnspireerd door zijn eigen, oneindige reeks opzwepende disco-hits.

Maar er is wèl over nagedacht. Sommige nummers hebben hun eigen 'dans-thema'. Bij Thriller hoort nog altijd het hoekige dansen, waarbij de lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar lijken te bewegen, en in Billy Jean demonstreert Jackson in verschillende richtingen zijn moonwalk.

Na de opening met een aantal nummers van zijn laatste cd HIStory volgde een overzicht van hits uit de afgelopen vijfentwintig jaar. Zo was er een blokje met songs van The Jackson Five (ABC, I Want You Back) en een overzicht van hits uit zijn vroege solo-periode.

Sommige oude nummers waren onherkenbaar, de 38-jarige Jackson heeft inmiddels niet meer de sopraan waarmee hij ooit ABC kwinkeleerde. Maar in de meer recente songs klonk hij uitstekend: helder en zuiver. Helaas werden veel nummers maar voor de helft uitgevoerd en tot medley vervormd. Nummers als Beat It, The Way You Make Me Feel, Thriller, die wel in hun geheel te horen waren, maakten dan ook de meeste indruk.

Pas bij de finale wordt Jackson theatraal. Tijdens het dramatische Earth Song tonen de videoschermen allerlei natuuropnames, verschijnen er in dekens gehulde mensen op het toneel die 'armoedig' of 'ontheemd' moeten voorstellen en rolt er een complete tank het podium op. Uit de tank springt een bezwete soldaat die Jackson met een geweer bedreigt. Maar zie, daar komt een klein meisje met een zonnebloem dat de man huilend op zijn knieën krijgt. Michael Jackson knuffelt het meisje en zingt tot slot Heal The World, omringd door blije kinderen, mannen en vrouwen. De boodschap is duidelijk: de robot is een mens geworden.