Gergjev Festival succesvol, volgend jaar rond Liszt

Concert: Gergjev Festival. Gehoord: 27/9 Doelen Rotterdam.

Met een slag op een Russische klok besloot de Rotterdamse chef-dirigent Valery Gergjev gisteravond aan het eind van een gevarieerde en soms chaotische avond 'Russisch Roulette' in de Rotterdamse Doelen zijn eerste Gergjev Festival. Het festival met muziek van Debussy, Strawinsky en Prokofjev was veelal artistiek, maar ook wat belangstelling betreft een groot succes. Terwijl Radio 4 dagelijks de concerten uitzond, waren er voor de evenementen in de festivallokaties in en rond De Doelen zo'n 22.300 bezoekers, 10.000 meer dan de gebudgetteerde 12.000.

Nu wordt herdacht dat tweehonderd jaar geleden de Russische tsaar Peter de Grote naar Zaandam ging om het scheepstimmervak te leren, kwam het tot een nog verdere intensivering van de contacten tussen het Russische en het Nederlandse muziekleven. Niet alleen leidde Gergjev concerten van de twee kunstinstellingen waarvan hij chef-dirigent is, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koor en Orkest van de Kirov Opera in St. Petersburg, ook was hij actief bij een zaalvoetbaltoernooi. Het Rotterdams Conservatorium won, Kirov werd twee, het Rotterdamse orkest eindigde als laatste, hoewel Gergjev meespeelde als 'speciale reserve'. Hij miste een penalty.

Het Gergjev Festival wordt de komende jaren voortgezet. Volgend jaar ligt het in de bedoeling van 19 tot en met 25 september een zevendaags festival te programmeren zoals Franz Liszt dat gedaan zou kunnen hebben: veel muziek van componisten die hij bewonderde, zoals zijn schoonvader Richard Wagner.

De door artistiek directeur Kees Hillen gepresenteerde slotavond van het festival, dat dit jaar tien dagen duurde, was een luchtig 'grand dessert', als tegenwicht tegen de veelal zeer intense eerdere festivalavonden, zoals een dag eerder het enerverende concert van het Rotterdamse Orkest en het Kirovkoor met Strawinsky's Zvezdoliki en Prokofjevs Iwan de Verschrikkelijke. Na een moeilijk te verstane musicologische uiteenzetting over Debussy, Strawinsky en Prokofjev, door Gergjev aan de piano geïllustreerd, werd er gedanst bij salonmuziek van Debussy, het Klaaswaals Symfonisch Blaasorkest speelde Prokofjev, de 22 violisten van het Peter de Grote Ensemble speelden een sonate van Prokofjev, hoboïst Bart Schneemann speelde, aan de piano begeleid door Gergjev, de aria van Parasha uit Mavra en Alexander Toradze balanceerde een roos op zijn neus, terwijl hij met vijf andere pianisten de mars speelde uit Prokofjevs De liefde voor de drie sinaasappelen.

Morgen zet Gergjev in Rotterdam Iwan de Verschrikkelijke op de cd, zondag geeft hij twee concerten in Amsterdam.