Onafhankelijkheid gewenst; Buitenlanders betrokken bij het onderzoek

DEN HELDER/ROTTERDAM, 27 SEPT.De Raad voor de Luchtvaart heeft voor het onderzoek naar het ongeluk met de DC-3 Dakota specialisten aangetrokken uit Engeland en Denemarken. Dit moet de onafhankelijkheid waarborgen.

Het 53 jaar oude vliegtuig stortte woensdag tegen vijf uur 's middags neer op een zandbank in de Waddenzee. Kort daarvoor had de 66-jarige gezagvoerder aan de marine-vliegbasis De Kooy een voorzorgslanding wegens motorproblemen aangekondigd.

“In Nederland hebben alleen de leden van de Dutch Dakota Association verstand van Dakota's. Omwille van het onderzoek dienen die er buiten te blijven”, aldus vooronderzoeker B. Groenendijk van de Raad voor de Luchtvaart. Hij heeft gisteren een eerste inspectietocht naar het wrak gemaakt met voorzitter G. Bodewes van diezelfde Raad. Tegen vier uur gistermiddag waren de bergers klaar met het lichten van het wrak van de verongelukte Dakota. Op de marinebasis in Den Helder zijn de brokstukken precies zo neergelegd als ze zijn gevonden.

De technische identificatie van de 32 voor het merendeel zwaar verminkte slachtoffers is gisteravond afgerond. Alle lichamen zijn overgebracht naar een hangar op Schiphol-Oost, waar de formele identificatie plaatsheeft. De laatste stoffelijke overschotten werden rond tien uur 's avonds vanuit het mortuarium op de marinebasis in Den Helder op transport gesteld.

De namen van de zes bemanningsleden zijn gisteren vrijgegeven, die van de overige slachtoffers volgen pas nadat zij allen zijn geïdentificeerd. Van de meesten is inmiddels een zogeheten beschrijving gemaakt. Het Rampen Identificatie Team (RIT) is voor dit werk in de loop van de dag aangevuld met specialisten van het Korps Landelijke Politiediensten (KPLD). Leden van het team hebben gisteren familieleden bezocht en lijsten opgesteld met kenmerken van de slachtoffers. Deze lijsten legt het RIT op Schiphol naast de technische beschrijvingen.

“Wij werken van twee kanten. We zoeken geen lichamen bij de lijsten. We zoeken lijsten bij de lichamen”, aldus een marine-zegsman. Alleen bij twijfel zal het RIT de familie vragen de lichamen zelf te identificeren.

Midden volgende week zal een herdenkingsdienst voor de slachtoffers worden gehouden. De provincie Noord-Holland voert over de datum nog overleg met de Dutch Dakota Association, de eigenaar van het toestel, en andere betrokkenen. Op twee kantoren van de dienst Wegen, Verkeer en Vervoer van de provincie Noord-Holland zijn condoléanceregisters geopend. In verband met de vliegramp heeft Rotterdam Airport de festiviteiten rond het veertigjarig bestaan van de luchthaven op 1 oktober afgelast.

Nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp kunnen rekenen op een schadevergoeding van ongeveer 40.000 gulden. Dit schadebedrag is een limiet die volgt uit de Nederlandse wetgeving.

Directeur P. Mendes de Leon van het Leidse instituut voor lucht- en ruimterecht bepleit een 'cockpit voice recorder' in de toekomst ook voor antieke toestellen verplicht stellen. Daarmee kan na een ongeval duidelijk worden wat zich in de cockpit heeft afgespeeld.