Melkboer mikt op 'gemaksconsument'

De ruim 2.000 melkboeren gaan zich meer richten op jongeren en werkenden. Met een “uitgekiend” assortiment en latere verkoopuren hoopt de beroepsgroep in de gunst te komen van de “gemaksconsument”, tweeverdieners die 's avonds nog even snel een maaltijd willen klaarmaken. De rijdende winkels experimenteren na de jaarwisseling met de nieuwe aanpak die vanaf maart in het hele land moet worden ingevoerd.

Het Marketing Centrum voor de Melkdetailhandel (MCM) heeft twee formules bedacht, één voor de ruim 1.700 rijdende winkels en één voor de traditionale melkventer. “De rijdende winkel is niet zo maar een supermarkt in het klein. Er moeten keuzes worden gemaakt”, stelt het MCM.

De veelal noodlijdende winkelwagens hebben volgens het centrum voldoende kansen als zij naast zuivel komen met een “uitgekiend aanbod van dagverse snelklaar produkten”, zoals gesneden groenten. De traditionele melkboer, waarvan er nog maar 373 zijn, breidt zijn handelswaar uit met “zware levensmiddelen”, zoals bier en frisdranken.

De nieuwe Winkeltijdenwet geeft de beroepsgroep de mogelijkheid tot 's avonds tien uur langs de deuren te gaan of in een wijk een standplaats in te nemen. De melkboeren missen nu nog veel potentiële klanten onder de veertig omdat die overdag niet thuis zijn.