Endemol zoekt groei over grens

AMSTERDAM, 27 SEPT. Endemol verwacht de komende vijf jaar haar omzet en resultaat te verdubbelen. Afgelopen boekjaar is de winst van de tv-producent met 38,5 procent gestegen tot 60,5 miljoen gulden.

De groei van het bedrijf, dat vanochtend haar zijn cijfers presenteerde, zal de komende jaren vooral uit het buitenland moeten komen omdat de televisie-industrie in Nederland “aan zijn plafond” zit. “Er bestaat zorg over de druk op de budgetten van de televisiestations. Er komen steeds meer aanbieders die moeten worden betaald uit dezelfde reclamegelden”, aldus directeur-aandeelhouder John De Mol. Hij reikte de tv-stations de helpende hand: “Wij zijn er samen om de problemen op te lossen”. Collega-bestuurder Joop van den Ende sprak zelfs van “een dalende lijn” die in Nederland kan worden opgevangen door meer tegelijkertijd te produceren.

De verwachtingen van Endemol voor het komende boekjaar zijn wat behoudender dan de groei in het boekjaar dat werd gesloten op 31 juni. Endemol verwacht komend jaar 15 tot 20 procent meer omzet en resultaat. Volgens Van den Ende heeft dat onder meer te maken met de “explosieve expansie” in het afgelopen jaar. “We kunnen niet al het werk bemannen.” Afgelopen jaar groeide de omzet van Endemol met 37,1 procent naar 642 miljoen gulden. Van die omzet komt thans 41,9 procent uit het buitenland, hetgeen de komende jaren zal worden opgetrokken naar 60 tot 70 procent. Van de omzet is 78,8 procent afkomstig uit televisie, en 21,1 procent uit de divisie Live Entertainment. Daarin is voor ongeveer een derde (45 miljoen gulden) de wereldwijde schaatsshow Holiday on Ice opgenomen, die afgelopen jaar werd overgenomen.

Endemol heeft succesvolle activiteiten in Duitsland, Spanje, Portugal en Frankrijk. Vorig jaar gelanceerde plannen om de markt in de Verenigde Staten op te gaan zijn, zo blijkt nu, voorlopig afgeblazen. “Op televisiegebied zijn de Amerikanen ontzettend conservatief. Ze willen liever de 184ste aflevering van een talkshow dan een goed nieuw programma”, aldus Van den Ende. Afgelopen jaar heeft Endemol geëxperimenteerd met de succesformule All You Need is Love op 14 stations in de Verenigde Staten.

Over het belang in het nog weinig succesvol draaiende Sport7 maakt De Mol zich geen zorgen: “Alles gaat zoals gepland. Afgelopen dinsdag hebben alle aandeelhouders in een vergadering nog eens bevestigd dat er vertrouwen bestaat in de zender.”

Het bericht van gisteren in deze krant dat Endemol bij de geplande beursgang, begin november, 30 procent van de aandelen zal verkopen, werd vanochtend niet bevestigd. “Daarover moeten nog definitieve beslissingen worden genomen”, aldus financieel-directeur Aad Schouwenaar.