Dan Graham

Dan Graham bij Micheline Szwajcer, Verlatstraat 14, Antwerpen. T/m 12 oktober, di t/m vr 14-18u, za. 12-18u. Prijzen 120.000, 240.000 of 600.000 Bfr.

Drie maquettes toont Dan Graham bij Szwajcer. Twee ervan bestaan uit twee ineengeschoven kubussen. De materialen zijn zakelijk: aluminium frames, wanden van geperforeerd staal of van half doorlaatbare spiegels.

Half doorlaatbaar spiegelglas wijzigt zijn gedrag onder invloed van licht. Als er veel licht op het glas schijnt, dan spiegelt het verhoudingsgewijs meer. Schijnt er minder licht op, dan wordt het doorzichtiger. Daarom past men het veel in moderne gebouwen toe. Doordat het licht buiten feller is dan binnen, zien de voorbijgangers enkel zichzelf; maar ondertussen kunnen de kantoorbewoners wel in de stad kijken. Het glas regelt wie naar wie kijkt, en wie voor wie verborgen blijft.

Dat interesseert Dan Graham. Maar bij hem loopt geen dikke streep tussen private en openbare ruimte. Zijn maquettes zijn bovenaan open, waardoor ook de binnenwanden veel licht vangen. Stel dat Graham deze maquettes als een van zijn 'paviljoenen' zou uitvoeren, en ze in een groene omgeving zou situeren - zoals hij vaak doet - dan zou het gedrag van de glaswanden voortdurend door de wisselende lichtatmosfeer worden beïnvloed. Waardoor ook de grenslijnen tussen privé en publiek alsmaar zouden veranderen.

Achter in de galerie hangen foto's van Dan Graham, de jongste van dit jaar, de oudste van zo'n dertig jaar daarvoor. De onderwerpen zijn nog steeds dezelfde: huizen, seriewoningen, woonprojecten of sociale ruimten in de stad. Ook het formaat blijft constant, net als de documentaire zorg en de scherpe aandacht voor de taal van ruimte en architektuur. Graham is geen estheet. Hij fotografeert plekken waar de esthetiek van onze omgeving een politieke bijklank krijgt. Vorm-politiek, ruimte-politiek, dat interesseert hem. Al belet dat Graham niet om beelden te maken die in hun nuchtere precisie, gewoon erg mooi zijn.

Bij Szwajcer kan er zelfs nog een droge scheut humor bij. In 1996 fotografeerde Graham een oud landhuis, waarvan de gevel slordig met purper en blauw werd bewerkt. Net het werk van een stel modernistische dronkaards.