Nachtwerk bij NedCar verboden

DEN HAAG, 26 SEPT. Autofabriek NedCar in Born krijgt geen toestemming om een permanente nachtploeg in te zetten. Minister Melkert (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft geweigerd het bedrijf een ontheffing op de Arbeidstijdenwet te verlenen.

De directie had, met instemming van de ondernemingsraad, aan Sociale Zaken gevraagd werknemers meer dan het maximum van 28 nachten per dertien weken te laten werken. Een werkgever krijgt alleen een dergelijke ontheffing als daardoor een beter werkritme voor de werknemer ontstaat.

Volgens Melkert is een vaste nachtploeg per definitie ongunstiger voor het personeel. Ook de Industriebond FNV is fel tegen.

Melkert heeft directie en bonden laten weten dat er andere mogelijkheden zijn voor verlenging van de bedrijfstijd: een langere normale werkdag of werken in het weekeinde. De directie van NedCar beraadt zich volgens een woordvoerder nu over een “second best-alternatief”.

Volgens Nedcar zou de permanente nachtploeg, die aan de twee dagploegen zou worden toegevoegd, goed zijn voor 900 nieuwe banen. Naast de mogelijkheden die de bewindsman opperde, overweegt de autofabrikant een roulerende nachtploeg in te zetten die elke drie weken wordt vervangen.

Nedcar staat onder druk van de aandeelhouders Mitsubishi en Volvo om zonder grote investeringen de produktie fors op te voeren. Het bedrijf wil de bedrijfstijd uitbreiden van 4.000 naar 5.000 uur per jaar. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse overheid zijn elk voor eenderde eigenaar van het bedrijf.

Dit jaar slaagt Nedcar niet in de opdracht van Volvo en Mitsubishi 163.000 auto's te maken. De nieuwe topman Dewulf hoopt op 145.000 uit te komen. Voor volgend jaar staan 180.000 tot 200.000 wagens op het programma en voor '98 zo'n 280.000.

Zonder uitbreiding van de bedrijfstijd zal Nedcar niet aan de opdracht van de aandeelhouders kunnen voldoen. Voor volgend jaar staan 180.000 tot 200.000 wagens op het programma en voor '98 zo'n 280.000.