Een land als bladformule

De televisiekijker wordt meer en meer geconfronteerd met het fenomeen narrowcasting. Hieronder vallen programma's over een specifiek, vaak hobbyistisch onderwerp (huisinrichting, het weer, de tuin) die geen groter publiek willen bereiken dan een kleine, fanatieke groep liefhebbers.

Commercieel is deze formule interessant, omdat de adverteerders en sponsors uit de betreffende branches kwantitatief een zeer gering, maar kwalitatief een extreem hoog publiek bereiken.

In bladenland zijn sterk vergelijkbare ontwikkelingen gaande. Zo opent het nieuwe blad Nordic ('het Noord-Europa Magazine', nummer 2, 1996) met advertenties voor een cruise naar Spitsbergen, voor een vakantiehuis in Zweden en voor verbindingen naar Noorwegen en IJsland. Maar ook redactioneel laat hoofdredacteur Peter Vinken er geen gras over groeien: 'In deze editie hebben we de belangrijkste verbindingen op een rijtje gezet met niet alleen aandacht voor de veerdiensten, maar ook voor de vlieg-, spoor- en busverbindingen.' Om enige bladzijden later een stuk te publiceren onder de titel IKEA niet meer weg te denken uit Nederlandse huiskamers. De nordofielen worden verder getrakteerd op een juichend stuk over vliegmaatschappij SAS ('doelmatigheid, eigentijdsheid, helderheid, punctualiteit en charme') en op een interview met Kees Verkerk die in Zuid-Noorwegen een camping beheert. Verkerk: “Ik voel me hier zeer happy, dit is mijn thuis. Maar ik ben en blijf Nederlander.”

De francofielen kunnen sinds drie jaar terecht bij En France. Hierin (nr 3, najaar 1996) veel aandacht voor gastronomie ('Roquefort, de mooiste kaas ter wereld') mode en 'beauté'. Het blad ziet eruit als een reisgids, ondanks interviews met actrice Isabelle Adjani en de Frans-Senegalese rapper MCSolar die volgens het stuk 'sterk is beïnvloed door denkers als Sartre en Lacan'. Verder een aardig interview met Plantu, de cartoonist van Le Monde wiens prachtige prenten ook vaak doordringen in onze pers.

Het blad Azië (nr. aug./sept 1996) bedient vooral de op spanning en sensatie beluste avonturenzoeker die in Ladakh (Noord-India) 'ijzingwekkend hoge passen, dorre landschappen en grauwe, eenzame kloosters op winderige bergtoppen' zal aantreffen. Verder een special over de Arabische landen Jemen, Jordanië en de Emiraten die zich volgens Azië nu ook opmaken om 'het massatoerisme te leren kennen'.

Van veel professioneler kaliber zijn de bladen Italië en Amerika, niet alleen qua vormgeving maar ook qua inhoud. In de rubriek Italië in zaken (nr. herfst 1996) wordt het Italiaanse belastingstelsel uit de doeken gedaan, een onderwerp voor de ware Italofielen. 'Een tweede voordeel is dat u er geen vermogensbelasting hoeft te betalen. Het is daarom niet nodig over uw vermogen erg geheimzinnig te doen: juist in Italië kunt u het met trots laten zien!', zo meldt auteur Sandra van Merode die u uit naam van haar kantoor (Studio Legale de Falco Jansen Advocaten te Amsterdam en Milaan) verder kan helpen. Verstrooiender is een stuk over de Italiaanse koninklijke familie, de De Savoia's. De 24-jarige Emanuele ('als de monarchie een halve eeuw geleden niet was afgeschaft, was hij nu kroonprins geweest') woont en werkt in Genève. Contact met 'zijn volk' onderhoudt hij alleen via de tv: hij is voetbalcommentator op RAI 3. Verder in Italië naturalmente veel design.

Het fraaie Amerika (nr. okt./nov. 1996) is het enige regio-blad met een puur journalistieke inslag. De meeste auteurs zijn Amerikaanse journalisten en politiek is niet taboe. Zo bericht Annerieke Goudappel vanuit Pelham Bay, een wijk tussen de Democraten en Republiekeinen in, over het politieke sentiment van de New Yorkse middleclass. De fotografie in het blad is buitengewoon fraai. Dat komt vooral naar voren in een stuk over het Zion National Park in Utah en over het squaredansen, een 'dansvloer-variant van het schaken'. Verder in dit nummer, in het eerste deel van een serie van vijf over de diverse gezichten van Texas, een verhaal over Hill Country waar de wieg stond van president Johnson. In Johnson City, het dorp gesticht door zijn voorouders, bevindt zich het 'LBJ Historical National Park' met als hoogtepunten Johnsons ouderlijk huis en de blokhut van zijn grootvader.

In de rubiek Het gezicht van Amerika laat hoofdredacteur Frans Verhagen ons ten slotte kennis maken met de Amerikaanse kakkerlak (de roach) die in de grote steden een ware plaag vormt. 'Voor een weekeind-trip besloten we alle ramen goed dicht te maken en een anti-roach-bom te plaatsen. Het ding begint te roken zodra je het blikje openmaakt en vult het huis met een onfrisse want voor kakkerlakken dodelijke stof.'