Dakota was een jongensdroom

ROTTERDAM, 26 SEP. “Dit is pas echt vliegen”, zeiden de piloten en oud-piloten die rondvluchten uitvoeren met gerestaureerde Dakota's. In de cockpit konden ze 'met de hand' vliegen, met een stuurknuppel en ouderwetse klokken op het bedieningspaneel. Door de lage vlieghoogte waren de invloeden van het weer goed voelbaar. Het ongemak van schudden en schokken werd goedgemaakt door een weidse uitzicht over het landschap.

De Dutch Dakota Association (DDA), een 'nostalgische luchtvaartorganisatie', restaureert historische vliegtuigen en houdt ze in de lucht. Piloten en onderhoudsmensen zijn vrijwilligers met veel ervaring bij grote vliegtuigmaatschappijen. De stichting, die 4.500 leden telt, heeft twee DC-3 Dakota's, een DC-2, een Stinson Sentinel en sinds kort een DC-4.

De Dutch Dakota Association werd in 1982 opgericht door de Transavia-piloten A. Groeneveld en G. van Gelder met als doel opnieuw een oude Dakota in de lucht te brengen. “Omdat de Dakota synoniem is voor betrouwbaarheid, aerodynamische schoonheid en karakteristieke motormuziek”, zo zeiden ze in het clubblad.

“De DDA pleegt beter onderhoud dan nodig is”, zei manager van de afdeling vliegtuigonderhoud T. Pieterse van de Rijks Luchtvaart Dienst in 1994. In dat jaar werd de tweede Dakota die de Dutch Dakota Association verwierf volledig uit elkaar gehaald en grondig gerestaureerd. Ook de verongelukte Dakota werd aan zo'n onderhoudsbeurt onderworpen. De DDA stelt dat de veiligheid van haar vliegtuigen altijd voorop heeft gestaan. “Bij het restaureren hebben we geen haast”, zei een medewerker tegen deze krant. Van de vrijwilligers assisteren er 160 bij de restauratie van toestellen. Ook hielden zij de Dakota die gisteren verongelukt is operationeel, en het vroegere privé-toestel van prins Bernhard, de Stinson.

Prins Bernhard is ook beschermheer van de stichting, die financieel wordt gesteund door 4.500 deelnemers en negen bedrijven, waaronder de KLM, Schiphol, een hotel, twee lease-bedrijven, een reisorganisatie, een verzekeringsmaatschappij en een streekvervoerder. Het comité van aanbeveling telt illustere namen uit de luchtvaart, het bedrijfsleven en de luchtstrijdkrachten. Zitting hebben onder meer president-directeur J.M. Schröder van Martinair, plaatsvervangend directeur C. den Hartog van KLM en luitenant-generaal B. Droste, bevelhebber van de luchtstrijdkrachten.

In 1987 vierde de DDA haar eerste lustrum met een historische luchtshow op Texel, een rondvlucht voor gehandicapte kinderen en paardenraces op Duindigt. Prins Bernhard vloog zelf de eregasten naar Texel. Met de Dakota. Bij het lustrum werd een nieuwe aanwinst van de DDA gepresenteerd, een zustervliegtuig van de Uiver, een DC-2 uit 1934.

Het vliegtuig dat gisteren verongelukt is, de PH-DDA, is het eerste toestel dat de DDA in bezit kreeg en de enige Dakota die nog in de lucht was. Het toestel werd in 1943 gebouwd, was sinds 1984 in dienst bij de DDA en werd verhuurd aan bedrijven en personen.

Een passagier die een jaar geleden een rondvlucht maakte met de nu verongelukte DC-3 noemde het “een jongensdroom”. De oudere stewardessen dragen rode kostuums met dophoedjes. Het interieur van het vliegtuig ziet er heel anders uit dan dat van modern toestel, omdat de vloer naar voren toe iets oploopt. “Het vliegtuig lag heel stevig in de lucht. Ik herinner me de geur, en de zware brom van de motor. Gewoon vliegen, daar is niets aan. Dit was heel bijzonder.”