Dure opknapbeurt KDW-warenhuis

BERLIJN, 25 SEPT. Duizenden mensen hebben gisteren hun kans waargenomen om een kijkje te nemen in het KaDeWe, zoals het Kaufhaus des Westen in Berlijn gemakshalve wordt genoemd. Dit superluxe warenhuis opende na een grondige opknapbeurt van 440 miljoen mark zijn deuren, een derde groter dan voorheen.

Het KaDeWe hoort bij Berlijn, net zoals de Brandenburger Tor en de Gedächtniskirche. Zijn reputatie vestigde het warenhuis vooral tijdens de Koude Oorlog toen het met zijn uitgebreide levensmiddelen- en mode-afdeling gold als “de etalage van het Westen”.

Nieuwsgierige DDR-burgers stroomden toe na de val van de Muur in 1989.

Verdeeld over acht etages en een vloeroppervlakte van 60.000 vierkante meter zijn in het vernieuwde warenhuis met zijn 500 werknemers 380.000 artikelen te koop.

Eigenaar sinds 1994 is Karstadt. Die mikt op een omzetstijging van 400 miljoen mark tot een miljard mark per jaar. Een 'smulpaleis' is het gebleven. De levensmiddelenafdeling is goed voor 400 soorten brood, 1200 soorten vleeswaren en 1300 kaassoorten. (DPA/RTR)