De Spaanse macho en het mafialiefje

Two Much. Regie: Fernando Trueba. Met: Melanie Griffith, Antonio Banderas, Daryl Hannah, Danny Aiello, Joan Cusack. In 14 theaters.

De regisseur Fernando Trueba, in 1993 Oscarwinnaar met zijn Spaanse komedie Belle époque, is een groot bewonderaar van de screwball comedies van Billy Wilder. Zo groot zelfs dat hij voor het scenario en de produktie van zijn nieuwe film de hulp inriep van de zoon van Wilders rechterhand I.A.L. Diamond. Het mocht niet baten: Two Much mist de onvoorspelbare wendingen en de kwikzilveren dialogen van Some Like It Hot of The Fortune Cookie, en zondigt tegen gebod één tot en met negen van de Stenen Tafelen van Billy Wilder: 'Thou shalt not bore.'

Het uitgangspunt van Two Much is niet eens onaardig: een sjoemelende kunsthandelaar in Miami wordt tegen zijn zin de beoogde huwelijkspartner van een ex-liefje van een jaloerse mafiabaas, en construeert een alter ego om zo het vege lijf te redden. Niet zoals in de recente Michael Keaton-komedie Multiplicity door zichzelf te klonen, maar gewoon door het spelen van een rollenspel. De moeite die hij moet doen om het onderscheid tussen zijn twee persoonlijkheden in stand te houden (bril op, ring af, haar los) is nog niets vergeleken bij de problemen die ontstaan wanneer hij verliefd wordt op het zusje van zijn aanstaande vrouw.

Er zit een handvol grappige momenten in Two Much, bijvoorbeeld de scène waarin Antonio Banderas (getypecast als Spaanse dekhengst) rollenspelend heen en weer rent tussen twee slaapkamers en daarbij telkens een huiskamerzwembad moet ontwijken. Ook Danny Aiello (getypecast als dikke mafioso) weet de kijker met zijn bezopen hofmakerij enkele glimlachjes te ontlokken. Maar het wordt alles tenietgedaan door het gebrek aan timing van de regisseur, de afleidende want amateuristische cameravoering, en het matige spel van de vrouwelijke hoofdrolspeelsters.

Melanie Griffith (die er als het mafialiefje oprecht verlopen uitziet) en Daryl Hannah (getypecast als blonde verleidster) stralen weinig meer uit dan een gevoel van ontheemding; ze zijn net zo misplaatst in de film als het aanstekelijke salsadeuntje dat de verbinding tussen de scènes vormt.

In Amerika is Two Much vooral bekend geworden als de film die ervoor zorgde dat Griffith haar echtgenoot Don Johnson verliet voor haar tegenspeler Banderas. In Nederland, waar de interesse in het roerige privé-leven van de hoofdrolspeelster uit Working Girl miniem is, zal de film zelfs die glorie niet ten deel vallen.

    • Pieter Steinz