VW pompt extra geld in de Kever

MEXICO-STAD, 20 SEPT. Volkswagen koestert de Kever, maar de nieuwe Beetle komt eraan. Een miljard dollar (1,7 miljard gulden) pompt de Duitse autofabrikant in de produktie van deze moderne Kever in zijn fabriek in Puebla (Mexico). Het bedrag was eigenlijk begroot op 600 miljoen dollar.

De Duitse bondskanselier Kohl bezoekt vandaag de vestiging in Puebla, waar de eerste nieuwe Beetle in 1997 van de band moet lopen. De extra miljoenen zijn volgens een VW-woordvoerder in Mexico-Stad nodig om de wereldmarkt te kunnen bedienen.

Hoewel de fabrikant de wagen vooral voor de Noordamerikaanse markt maakt, zal hij ook in Europa en Japan te koop zijn, in Europa in 1998. Het kan dus zijn dat straks op de Nederlandse wegen een VW “made in Mexico” rondrijdt. Volgens Pon's Automobielhandel is het nog moeilijk te taxeren hoe groot de Europese markt voor de “Nieuwe Beetle” is, zoals een woordvoerster van de Nederlandse VW-importeur de wagen consequent noemt.

Ook al zou het gaan om een nieuwe Kever, “is het geen echte opvolger daarvan”, stelt de woordvoerster. “In de lijnen zie je de Kever, maar het gaat om een compleet nieuwe wagen.” De Beetle voldoet aan de modernste eisen qua veiligheid, brandstofverbruik en aandrijving.

De fabriek in Puebla is de enige vestiging waar de Kever nog wordt gemaakt, jaarlijks zo'n 36.000. Tot voor kort werd de oude Kever ook nog in Brazilië geproduceerd. De produktie in Puebla gaat straks ook gewoon door, naast die van de Beetle. De pesocrisis die eind 1994 in Mexico toesloeg, is VW echter niet in de koude kleren gaan zitten. De verkoop kelderde en de produktie moest zo'n 25 procent worden verlaagd. Intussen is de produktie met 240.000 wagens per jaar bijna als vanouds.

VW is de grootste werkgever in Puebla. Er werken zo'n 12.000 mensen. In 1990 waren dat er ruim 19.600, die een maandloon van bijna 650 gulden verdienen. De concurrentiedruk dwong VW tot een personeelsreductie. “Wij verkopen onze auto's op een van de moeilijkste markten van de wereld qua winstkansen”, aldus topman Leissner.

Toeleveranciers zijn er des te meer, tot tevredenheid van de gouverneur van de gelijknamige provincie Puebla. De burgemeester van Puebla is wat nuchterder. “Volkswagen is welkom, maar we hebben nog minstens 50.000 arbeidsplaatsen nodig”.