Vliegtuig TWA was mogelijk toch defect

WASHINGTON, 20 SEPT. Ruim twee maanden na de ramp met de Boeing 747 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA voor de kust van Long Island, hebben onderzoekers nog altijd de oorzaak niet kunnen vaststellen. Omdat doorslaggevend bewijsmateriaal voor de theorie dat een bom heeft geleid tot de explosie nog niet is gevonden, wordt de mogelijkheid van een mechanisch defect opnieuw onderzocht. Bij de ramp, die zich voordeed op 17 juli, kwamen alle 230 inzittenden om het leven.

Het onderzoek richt zich nu vooral op de theorie dat de centrale brandstoftank is ontploft, bij voorbeeld ten gevolge van een vonkje uit de bedrading van een van de pompen.

Met behulp van meer dan 100 duikers, die de afgelopen maanden bijna voortdurend in het water zijn geweest, is nu bijna tachtig procent van het wrak geborgen. De vele duizenden stukken, die zijn bijeengebracht in een hanger, worden opnieuw een voor een op eventuele aanwijzingen onderzocht.Sporen van explosief materiaal die erop zijn aangetroffen waren te klein om doorslaggevend te kunnen zijn. Dergelijk microscopisch kleine hoeveelheden kunnen ook onbewust aan boord van het vliegtuig zijn gebracht door mensen die dagelijks met explosieven werken, zoals militairen.

De FBI-agenten die bij het onderzoek zijn betrokken geloven nog altijd sterk dat het toestel verongelukt is door sabotage of terrorisme. Maar de NTSB, die formeel de leiding van het onderzoek behoudt zolang niet is vastgesteld dat er een strafbaar feit is begaan, hecht vooralsnog meer geloof aan de theorie van een mechanisch defect. Uitgebreid onderzoek naar de achtergrond van alle inzittenden, en van de inzittenden van de vluchten die het toestel eerder op de bewuste dag had gemaakt, heeft niets opgeleverd.

De theorie dat een raket het toestel heeft getroffen wordt ook nog altijd serieus genomen. Wel heeft James Kallstrom, die verantwoordelijk is voor het aandeel van de FBI in het onderzoek, gezegd dat het “heel, heel, heel onwaarschijnlijk” is dat een raket tijdens Amerikaanse militaire oefeningen per ongeluk op het toestel is afgevuurd.

Van de 350 ongelukken die zich sinds 1967 hebben voorgedaan met grote commerciële vliegtuigen in de Verenigde Staten, is van vijf nooit de oorzaak achterhaald. Het feit dat bij deze ramp alle wrakstukken in zee terecht zijn gekomen bemoeilijkt het onderzoek ernstig.