Rekam toont onzin van glasnet aan

GOUDA, 20 SEPT. Stichting Rekam in Gouda is de enige kabelmaatschappij in Nederland die het nieuwe, commerciële Weer Kanaal deze week meteen vanaf de eerste uitzenddag op het kabelnet bracht. Kabelexploitanten in verschillende andere steden hadden geen ruimte meer op het net. Zij zijn druk bezig met het vervangen van de oude coax-kabels door glasvezelnetten. Directeur H. Grooten van Rekam noemt die grootscheepse verglazing van het net 'onzinnig' en duur.

“De doelstelling van Rekam is zo veel mogelijk diensten aan te bieden voor een zo laag mogelijk bedrag,” zegt Grooten. Rekam zendt 42 televisiestations uit en heeft nog 13 lege kanalen over. Verenigingen in Gouda kunnen voor tien gulden per kwartaal een abonnement nemen op Infotekst, waarmee ze met hun eigen computer gegevens naar de televisie van hun leden kunnen sturen. Op zondag zijn dertien regionale kerkdiensten live via de kabel op de radio te ontvangen.

Een abonnement op het kabelnet in Gouda kost iets meer dan tien gulden per maand. “Het laagste tarief in Nederland”, zegt een woordvoerder van de Vereniging van kabelexploitanten VECAI. “Zelfs als je het relatief hoge bedrag van 315 gulden voor een aansluiting meerekent, is Rekam goedkoop.” Grooten verwacht 'misschien' in 2007 het tarief te moeten verhogen, “bijvoorbeeld als de BTW verhoogd wordt.”

“Iemand die mij één nieuwe dienst kan noemen die ik zonder glasvezel niet aan kan bieden, krijgt een kist goede wijn van me,” zegt Grooten. De weddenschap staat al een aantal jaren. Rekam biedt ook haar nieuwe diensten aan via coax-kabel. Investeringen in dat net kosten Rekam twee- tot drieduizend gulden per jaar.

Professor dr. J. Arnbak (tele-informatietechniek en technische bestuurskunde) bevestigt dat coaxkabel dezelfde mogelijkheden heeft als glasvezelkabel. Alleen de capaciteit van glas is groter. “Op een coaxnet kunnen ook andere diensten, zoals Internet en teleconferentie”, zegt Arnbak. “De apparatuur moet ervoor aangepast worden, niet de kabels.”

Hij vraagt zich af of een 'geweldige' investering in het kabelnetwerk verstandig is. “Niemand weet wat de consument straks op het net wil hebben.” Grooten: “Wie gaat de kosten van de investeringen betalen als blijkt dat al die voorspelde nieuwe diensten straks niet van de grond komen?”

In tegenstelling tot veel andere kabelmaatschappijen heeft Rekam nog voldoende ruimte op het net. Met 'superband', een eigen vinding, kan het bedrijf de ruimte op het net met nog eens zestig kanalen uitbreiden als het nodig is.Het bedrijf drukt de kosten door het gebruik van tweedehands versterkers en kleine, lokale ontvangstations. En door coax-kabel te handhaven. “Coax kost tegenwoordig helemaal weinig, omdat iedereen glasvezel wil hebben,” zegt Grooten opgewekt.

Casema, met 1,2 miljoen abonnees de grootste kabelexploitant, vervangt een deel van het hoofdnetwerk door glas. De aanpassing kost 600 miljoen gulden, de capaciteit van het net wordt twee keer zo groot. Het Amsterdamse, commerciële bedrijf A2000 en ENECO in Rotterdam zijn met eenzelfde vernieuwing bezig. A2000 biedt voor bijna twintig gulden per maand zeven programma's aan in een pluspakket en KTE in Eindhoven heeft een dergelijk pluspakket aangekondigd. “De kosten van de verglazing worden doorberekend in de nieuwe diensten die we gaan aanbieden,” zegt een woordvoerder van Casema. Het midden-Overijsselse kabelbedrijf KTMO heeft ervaren dat de prijzen concurrerend moeten blijven. In haar jaarverslag over 1995 maakt het bedrijf melding van stagnatie in het aantal abonnees. De kosten van kabel wogen voor veel televisiekijkers niet meer op tegen die van een schotel, waarmee ook veel meer programma's te ontvangen zijn.

“De keuze voor een glasvezelnet is vaak een politieke beslissing”, zegt Rekam-directeur Grooten. “Een stichting als de onze heeft daar niet mee te maken. Gemeentelijke kabelbedrijven wel. En als een wethouder vindt dat er glas moet komen, waarom zou je er als commerciële kabelexploitant dan niet op inspringen? In Engeland blijkt dat het break even point ligt bij een abonnementsprijs van zestig gulden per maand. Twintig procent van de televisiekijkers heeft dan nog een aansluiting.”

Ook de schaarste op veel Nederlandse kabelnetten komt de politiek goed uit, denkt Grooten. “Als er weinig ruimte is op het net, kan de politiek invloed uitoefenen op het programma-aanbod. Wij zetten alles wat technisch mogelijk is en wat niet tegen de wet is, op de kabel. Mits we alleen de kosten hoeven te berekenen aan de kijkers die het station willen hebben. Ons 'basispakket' is gewoon het hele aanbod aan programma's.”