Fiat voorziet tegenvallend resultaat 1996

ROME, 20 SEPT. De Fiat-groep zal dit jaar slechter afsluiten dan verwacht. De omzet over de eerste helft van dit jaar is gestegen, maar de operatieve winst is gedaald. Dit blijkt uit het halfjaaroverzicht dat gisteren is gepresenteerd door Fiat-president Cesare Romiti.

Over 1996 “zullen de normale activiteiten een economisch resultaat bereiken dat niet in lijn is met de verwachtingen”, zei Romiti. Hij verwacht dat aan het einde van het jaar de netto winst waarschijnlijk op hetzelfde niveau ligt als over 1995. Toen bedroeg de winst ongeveer twee biljoen lire, zo'n 2,3 miljard gulden. Eenzelfde resultaat kan alleen worden bereikt door enkele buitengewone inkomsten, zoals uit de verkoop van de Amerikaanse dochter Prime Funds en de notering van New Holland, de divisie voor landbouwmachines, aan de beurs in Wall Street.

Romiti noemde een aantal oorzaken voor de tegenvallende resultaten. De gestegen koers van de lire heeft de winstmarge op de export verkleind. De kosten van de introductie van nieuwe modellen zijn hoger dan geraamd. De thuismarkt in Italië staat veel zwaarder onder druk dan in andere Europese landen, en bovendien daalt Fiats marktaandeel daar ligt. Op de Europese markt zijn de prijzen “dynamischer” dan verwacht: autofabrikanten moeten steeds meer geld uitgeven aan reclame en speciale aanbiedingen om geen marktaandeel te verliezen. Tot slot vallen de bedrijfsresultaten van Fiat Brazilië tegen.

Fiat heeft het eerste semester een omzet behaald van 40,7 biljoen lire, ongeveer 45 miljard gulden. Vorig jaar was dat over dezelfde periode 39 biljoen lire. De operatieve winst is gedaald van 2,1 biljoen lire (1,8 na correctie wegens de verkoop van dochteronderneming Ceac) naar 1,6 biljoen lire. De netto-schuld van Fiat is met één procent gestegen, naar 2,5 biljoen lire.

Romiti waarschuwde dat de vakbonden looneisen hebben ingediend die aanzienlijk boven de geplande inflatie liggen. De metaalbonden hebben voor volgende week vrijdag een algemene staking aangekondigd om hun cao-eisen te onderstrepen.

Meer dan de helft van de omzet van de Fiat-groep komt uit de verkoop van personenauto's. In die sector heeft de fabriek de afgelopen jaren veel nieuwe modellen geïntroduceerd. Maar op de thuismarkt vallen de verkopen tegen. Tegenover een daling van het marktaandeel in Italië van één procent stond een stijging van marktaandeel in Europa, van 11,5 naar 11,9 procent. De Italiaanse autofabrikant boekt veel succes met nieuwe modellen Bravo en Brava. In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Fiat 1,22 miljoen auto's verkocht. Dat is 6,4 procent meer dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. Maar volgens Romiti lijdt Fiat meer dan andere autoproducenten onder structurele problemen op zijn thuismarkt.