Banken zitten giro dwars bij gebruik chip-betaalkaarten

AMSTERDAM, 20 SEPT. De banken hebben de invoering van het gastgebruik van giromaatpassen in bankautomaten - en van bankpassen in 'giromaten' - opgeschort. Dit zegt directeur drs. H.C. Dijkman van de divisie particulieren van de Postbank in een gesprek met deze krant. Reden is volgens Dijkman dat de banken, die dit najaar hun eigen chipknip invoeren, kwaad zijn op de Postbank, die zijn eigen weg gaat met een concurrerende betaalkaart, de chipper.

Het conflict over de introductie van chipkaarten werd gisteren al op scherp gezet met de aankondiging van de Rabobank dat de eigen chipknip de komende maanden ook beschikbaar wordt gesteld aan rekeninghouders van de Postbank.

Daarmee willen de banken in feite forceren dat de chipknip de standaard wordt voor betaalkaarten in Nederland. De komende maanden krijgen miljoenen Nederlanders op hun bank- of giromaatpas een chip, waarmee kleine betalingen kunnen worden verricht. Door de concurrentie tussen chipper (Postbank) en chipknip (de overige banken) zijn de verhoudingen in de bancaire wereld gebrouilleerd.

Die verstoorde verhouding komt nu ook tot uiting in het conflict over het gastgebruik van geldautomaten. Het feit dat de bestaande giromaatpassen van de Postbank en de bankpassen niet 'compatibel' zijn is uniek in Europa. De banken overleggen daarom in hun organisatie Interpay al enige tijd over de mogelijkheden om 'gastgebruik' bij geldautomaten toch mogelijk te maken. Een woordvoerder van ABN Amro ontkende vanmiddag dat de banken de invoering van het gastgebruik in geldautomaten tegenhouden. “Het zegt ons niets. Interessant om dit te horen. Volgens mij zijn we nog steeds in gesprek.”

De Postbank vond dat de chipknip een “doodlopende weg” was en besloot samen met PTT Telecom de chipper te ontwikkelen, waarmee ondermeer gebeld en gespaard kan worden. Volgens Dijkman van de Postbank gebruikte in een proef met de chipknip in Arnhem, waar de Postbank ook aan deelnam, na enkele maanden zeventig procent van de deelnemers de chipknip niet meer. De betaalfunctie alléén bleek onvoldoende om de kaart aantrekkelijk te maken voor consumenten.

Een ABN Amro-woordvoerder neemt afstand van deze analyse. “Arnhem is ook een groot succes geweest voor de Postbank-klanten. Dit doet ons gekunsteld aan”. Dijkman stelt op zijn beurt dat de Postbank de andere banken begin dit jaar heeft aangeboden ook deel te nemen aan het chipper-project, maar zij hielden vast aan hun chipknip.