Ahold opent eerste winkeldeuren in Azië

Deze week gaan de eerste supermarkten van Ahold in Azië open. Onder de naam Tops starten twee zaken in de Maleisische stad Johor Baru. De twee proefwinkels zijn het eerste concrete resultaat van de samenwerking tussen het Nederlandse detailhandelsconcern en een Aziatische partner, in dit geval de Kuok-groep.

Het is tevens het begin van de aanval van Ahold op de omvangrijke Aziatische markt. Ahold wil binnen vijf jaar tussen de 200 en 1000 verkooppunten in het werelddeel.

De komende maanden openen meer supermarkten in Maleisië hun poorten. Indonesië, Singapore en Thailand volgen daarna. In Indonesië werkt Ahold samen met PSP Group en in Thailand met de Central Group. In de Chinese havenstad Shanghai zijn gesprekken over samenwerking in een vergevorderd stadium. Ahold heeft nu veertig specialisten uit Nederland en de VS in Azië werken.

Ahold heeft zeer ambitieuze plannen. Het concern wil de nummer één op detailhandelsgebied in de wereld worden. Op dit moment moet zij in ieder geval Tengelmann nog laten voorgaan. De Duitsers zijn in Nederland aanwezig met A&P, voorheen Jac. Hermans. Van de omzet van Ahold komt na de overneming van het Amerikaanse Stop & Shop 60 procent uit de VS. Veelbelovende markten ziet het concern in Europa in Tsjechië, Polen en Portugal. Ahold oriënteert zich daarnaast ook in Italië en Spanje. Vóór de laatste Amerikaanse overneming bedroeg de jaaromzet van Ahold ongeveer 33 miljard gulden. Stop & Shop voegde daar nog eens een slordige 7 miljard aan toe.