Voorkeur; Musea

TIEPOLO Het is dankzij die tomeloze werkdrift en die onvoorstelbaar hoge produktie, dat kerken en palazzi in Italië en musea in Duitsland, Nederland en Amerika nu uitgebreid kunnen herdenken dat driehonderd jaar geleden Giambattista Tiepolo (1696-1770) werd geboren, de laatste grote maestro van de Venetiaanse schilderkunst. Museum Boijmans Van Beuningen stelt nu ter viering van dat geboortejaar een veelzijdige selectie van zo'n honderddertig tekeningen en grafische bladen van Tiepolo en diens twee zonen tentoon. Niets doet vermoeden dat de maker van die A4-tjes in ongeveer een jaar tijd zevenhonderd vierkante meter plafond wist te beschilderen. Er hangen karakterkoppen, landschappen, karikaturen en, hoe kan het anders, ruimtevaarders, die Tiepolo in razend moeilijke verkortingen pijlsnel wist neer te pennen. Tiepolo in Holland, werk van Giambattista Tiepolo en zijn omgeving in Nederlandse collecties, t/m 20 okt in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17, zo 11-17u.

POP-UP Alles staat en valt met ingenieus papiervouwkunst-en-vliegwerk en alles draait om het verrassingseffect. Het echte goede beweegbare boek - een onnauwkeurige vertaling van de Engelse term pop-upbook - behoort tot de trapezewerkers onder de circusartiesten. Eén verkeerde beweging en het effect valt in duigen. Daarom is de triomf van de bedenker ook zo voelbaar bij het omslaan van de pagina's. Door aan lipjes te trekken, tegen hendeltjes te duwen, aan wieltjes te draaien of flapjes om te slaan, gaan oren klapperen, vlaggetjes wapperen, staarten zwaaien of krijgt een afbeelding ineens een tegenovergesteld aanzien. Op de attractieve tentoonstelling 'Pop-Up, het boek in beweging' in de Haarlemse Verweyhal roept elk van de meer dan honderd Nederlandse en buitenlandse exemplaren dan ook om - heel voorzichtige - vingers, die tastend over de pagina's glijden op zoek naar de bijzonderheden. Maar de inrichters hebben hun schatten begrijpelijkerwijs in vitrines uitgestald; de bezoeker vergaapt zich als een gourmet voor de etalage van een dichte banketbakkerij aan al de parmantige delicatessen. Pop-up. Het boek in beweging. Verweyhal, Grote Markt 16, Haarlem tot 3 nov. ma t/m za 11-17u zo 12-17 u. Op zo 15 en 22 sept worden demonstratierondleidingen gehouden.

FERDINAND HART NIBBRIG Het heeft maar zo'n twintig jaar geduurd, het pointillisme, die wonderlijke stroming in de beeldende kunst waarbij schilders niet schilderden, maar met het puntje van hun fijnste penseel stipje voor stipje de verf op het doek brachten. Ferdinand Hart Nibbrig (1866-1915) was een van de meest noeste stippelaars onder de Nederlandse schilders. Voor Hart Nibbrig, die, zoals hij het zelf later uitdrukte, nog vastzat 'in den modder', in de zware bruin-grijze tonen van de Hollandse schilderkunst, was de explosie van licht en helderheid in Parijs een verwarrende ervaring. Alsof hij steekje voor steekje aan wandtapijten borduurde, zo nauwgezet stippelde hij zijn moestuinen, boerenerven en panoramische landschappen vol. Maar voor zijn portretten, zo is in het Singer Museum te zien, handhaafde hij tot enkele jaren voor zijn dood de lange, gladde kwaststreek en liet hij de zoete zomerkleuren voor wat ze waren. Ferdinand Hart Nibbrig 1866-1915 t/m 3 nov. in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u. zo 12-17u.

HET UTRECHTS PSALTER De Middeleeuwse kunstenaars die in de negende eeuw het Utrechts psalter illustreerden, kozen voor een opmerkelijk systeem: ze beeldden elk psalm zo letterlijk mogelijk uit. Het psalter, een van de belangrijkste schatten uit de Middeleeuwen, is uit zijn kluis gehaald voor een korte reis naar museum Het Catharijneconvent. Daar ligt het boek samen met een groot aantal verwante Middeleeuwse handschriften uit binnen- en vooral buitenland op een uitzonderlijke tentoonstelling. Het Utrechts psalter is op het eerste gezicht minder aantrekkelijk dan bekendere Middeleeuwse manuscripten. De 166 tekeningen zijn niet gekleurd, de bladzijden lijken niet op Keltisch edelsmeedwerk zoals de Ierse en Engelse manuscripten uit de vroege Middeleeuwen en evenmin overdonderen ze met zoete Madonna's in lange gewaden of statig realistische landschappen uit latere produkten van het vasteland. Snelle, priegelige schetsen krioelen van figuurtjes en voorwerpen, soms zo klein dat je een loep wilt hebben om ze recht te doen. Anders dan de meeste Middeleeuwse handschriften geeft het Utrechts psalter zijn geheimen pas echt prijs als je het leest, daarom is het boek ook op cd-rom gezet. Dat vergemakkelijkt de overgang van woord en beeld. Met een simpele muisklik op een passage in de tekst verschijnt op de tekening een kader dat het bijbehorende gedeelte omsluit. Het Utrechts Psalter, Middeleeuwse meesterwerken rond een beroemd handschrift in Museum Catharijneconvent, Nieuwegracht 63, Utrecht t/m 17 nov. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u.

REALSPACE IN QUICKTIMES Tentoonstelling over het gebruik van computers in de architectuur. Die bieden architecten veel nieuwe mogelijkheden. Ingewikkelde berekeningen worden in een oogwenk uitgevoerd en bouwmaterialen kunnen complexere vormen krijgen. Toch lijken met digitale technieken ontworpen gebouwen vaak erg op elkaar. Nederlands Architectuurinstituut (NAi), Museumpark 25 Rotterdam. T/m 5 okt. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u. Catalogus (inclusief cd-rom) ƒ 49,50. Er is ook een site van RealSpace in QuickTimes op Internet: http://www.nai.nl.

THE GREAT AMERICAN WATERCOLOUR In het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum is t/m 27 okt een selectie te zien van kwetsbare waterverfbladen uit de collectie van het Museum of Fine Arts in Boston. Het museum, dat meer dan tweeduizend, zelden tentoongestelde aquarellen bezit, koos samen met Peter Schatborn, hoofd van het Prentenkabinet van het Rijksmuseum, vijftig bladen uit die op een kleine tournee door Europa gaan. De gekozen aquarellen zijn afkomstig uit de periode tussen 1880 en 1940. Dat is de tijd waarin de eerste professionele aquarel-verenigingen werden opgericht en het aquarel 'emancipeerde' van lieflijk fröbelwerk tot zelfstandige kunstvorm. The Great American Watercolour. Amerikaanse aquarellen 1860-1940. Rijksprentenkabinet, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.

EN VERDER Kijken is bekeken worden Gerrit Komrij kiest uit de collectie t/m 6 okt. Stedelijk Museum, Amsterdam; schilderijen van Robert Zandvliet t/m 17 nov. Dordrechts Museum, Dordrecht; Van Monet tot Matisse, Franse meesters uit het Poesjkin Museum in Moskou t/m 27 okt in het Haags Gemeentemuseum, Den Haag.