Voorkeur; Films

BEAUTIFUL GIRLS Scott Rosenberg, de scenarist van de melancholieke misdaadfilm Things to Do in Denver When You're Dead, schreef een nostalgische komedie over eind-twintigers die modderen met het leven en de liefde. Onder regie van Ted Demme en voorzien van een sterke soundtrack werd het een ensemblefilm in de traditie van Diner en The Big Chill, met mooie rollen van onder anderen Timothy Hutton, Matt Dillon, Uma Thurman en Michael Rapaport. Amsterdam, Calypso 2 en Kriterion 1; Rotterdam, Calypso 2; Leiden, Trianon.

BLIND DATE Gebaseerd op een geïmproviseerd scenario van regisseur Theo van Gogh, cameraman Tom Erisman en hoofdrolspelers Peer Mascini en Renée Fokker, met door Kim van Kooten knap geschreven dialogen, werd deze ongesubsidieerde lowbudgetfilm in acht dagen opgenomen. Bewonderenswaardig spel en dito mise-en-scène maken van kat-en-muisspel tussen twee nog slechts via contactadvertenties communicerende echtelieden in de rouw over verlies van dochtertje een bitter hoogstandje in de trant van 'Who's Afraid of Virginia Woolf?'. Amsterdam, Alfa 2 en Kriterion 2; Utrecht, Movies 1; Nijmegen, Cinemariënburg.

BREAKING THE WAVES De vijfde film van Lars von Trier is een verhaal over passie verpakt als heiligenleven, een drie uur durend melodrama dat alle emoties de vrije teugel geeft. In een dorpje aan de Schotse noordkust offert een jonge vrouw zich op voor haar doodzieke geliefde. Met Emily Watson als wereldvreemde heldin die sympathie, ja zelfs liefde afdwingt. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Tilburg, Nijmegen, Wageningen.

THE CELLULOID CLOSET Tientallen oude Hollywood-films zijn nooit meer dezelfde na het zien van de documentaire die Rob Epstein en Jeffrey Friedman maakten naar een boek van Vito Russo. Met behulp van fragmenten uit 122 films en 24 interviews (met onder meer Farley Granger, Gore Vidal, Tony Curtis, Susan Sarandon en Tom Hanks) geven ze een beurtelings schokkend en hilarisch beeld van de manier waarop homoseksuelen de afgelopen eeuw door Hollywood zijn geportretteerd. Amsterdam, Rialto; Maastricht, Lumière.

SHALLOW GRAVE Briljante reconstructie van een hechte vriendschap tussen twee mannen en een vrouw. Een koffer met geld is de splijtzwam; het niet mis te verstane geweld is acceptabel, omdat regisseur Danny Boyle en scenarist John Hodge aannemelijk maken dat er geen andere oplossing meer is. Utrecht, Movies 1; Eindhoven, Plaza Futura; Groningen, Camera 3.

SMALL FACES In zijn prachtige tijdsbeeld van een jaren-zestigjeugd in bloeddorstig Glasgow is regisseur Gillies MacKinnon niet uit op groezelig realisme. Hyperrealistische beelden en onnadrukkelijke Schotse humor halen de scherpe kantjes van het geweld af. Alkmaar, Provadja; Amstelveen, Filmhuis Uilenstede; Almelo, Filmliga; Goes, 't Beest.

STEALING BEAUTY Bernardo Bertolucci is weer terug in Italië, maar met een naar Henry James gemodelleerd verhaal over Engelse kunstenaars, die vrijwillig uitweken naar een villa in het lome, sepiakleurige Toscane. Onder hun gretig toeziend oog wordt de mooie Newyorkse Lucy (Liv Tyler) in de liefde ingewijd en vindt zij haar echte vader. Wars van cynisme en met veel begrip voor de verwarring en pathetiek van een negentienjarige gefilmd. Amsterdam, Tuschinski 5; Rotterdam, Calypso 3; Den Haag, Metropole 5; Utrecht, Movies 1; Groningen, Concerthuis.

TRAINSPOTTING Het leven van een verslaafde is eerder wonderlijk dan verschrikkelijk, lijken regisseur Danny Boyle en scenarioschrijver John Hodge te willen zeggen in hun surrealistische bewerking van het Schotse cultboek van Irvine Welsh. Ewan McGregor (Shallow Grave) is een geestige junkie op weg naar verlossing temidden van visueel en muzikaal vuurwerk. In 21 theaters.

UNDERGROUND Horen en zien vergaat de kijker in Emir Kusturica's zinderende en bijna drie uur durende fantasmagorie over oorlog en communisme; een zwart-humoristische 'Apocalypse Now' van de Joegoslavische oorlog die in Cannes terecht werd onderscheiden met de Gouden Palm. Hoorn, Filmhuis.

L'UOMO DELLE STELLE In zijn liefderijke en politiek-historisch hommage aan de niet-professionele acteurs van het Italiaanse neorealisme laat Giuseppe Tornatore een oplichter (Sergio Castellitto) in 1953 over het Siciliaanse platteland reizen om arme sloebers wat geld af te troggelen voor een 'screentest'. Ze vertellen voor zijn camera over hun ellende, hun dromen en verlangens. Een warmbloedige, aan Fellini's La strada herinnerende film over cinema, honger en bedrog. Amsterdam, De Uitkijk; Den Haag, Haags Filmhuis; Utrecht, Springhaver 1.

EN VERDER Babe (in 9 theaters), Blue in the Face (Amsterdam, Sittard), Cyclo (Tilburg, Leeuwarden, Culemborg), Dead Man Walking (Leiden, Amstelveen, Purmerend, Heerhugowaard, Wijchen), Fallen Angels (Duoluo tianshi) (Amersfoort, Gouda), Heavenly Creatures (Enschede), De Jurk (Amsterdam, Utrecht, Zwolle, Venlo), Kids (Roosendaal, Wageningen), Lang leve de koningin (Arnhem), Loaded (Arnhem, Enschede), Il postino (Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen), Richard III (Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Gorinchem), Sense and Sensibility (in 14 theaters), The Seven Samurai (Rotterdam), Smoke (Leeuwarden, Schiedam, Zevenaar, Voorschoten), The Usual Suspects (Utrecht, Breda).