Versace en Visser op Fashion Excession; Overkill en eenvoud

De Fashion Excession heeft als doel de modeshows van couturiers, die vaak alleen in besloten kring te zien zijn, voor een groot publiek toegankelijk te maken. Afgelopen weekeinde zetten de tegenpolen Gianni Versace en Mart Visser het eerste lustrum luister bij.

Amsterdam Fashion Excession. In de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek: zaterdag 21 september, 21.00u, Robijn Fashion Award. Zondag 22 september, 2.00u, The Grand Finale.

In zijn film Showgirls laat Paul Verhoeven hoofdrolspeelster Elizabeth Berkley zwijmelen bij een jurk van Gianni Versace. Al vervormt ze de ontwerpersnaam tot 'Ferseech', de boodschap is duidelijk: het toppunt van glamour voor een arm dansmeisje in Las Vegas, is de peperdure, met gouden onderdelen versierde couture van de Italiaan.

En niet alleen een arm dansmeisje, de hele Amerikaanse jetset lijkt inmiddels gevallen voor Versace's opzichtige creaties: van Madonna en Sylvester Stallone tot Lisa-Marie Presley en Jon Bon Jovi. Afgelopen weekeinde, bij een mode-show in de Amsterdamse Beurs van Berlage, was een deel van zijn wintercollectie te zien. Deze show was een van de evenementen die worden georganiseerd in het kader van de jaarlijkse mode-manifestatie Fashion Excession, die dit jaar voor de vijfde keer wordt georganiseerd.

Zo waren er al shows van Edgar Vos en Theresia Couture en wordt er komend weekeinde op zondag een grote overzichtsshow gehouden met kleding van Aziz Bakkaoui, Mô, Edgar Vos, Mart Visser, Pierre Gauthier, en is er zaterdag een ontwerperswedstrijd waarbij vierentwintig kunstacademiestudenten strijden om de 'Robijn Fashion Award'.

Dat kleding 'live' beter tot zijn recht komt dan op een hangertje of op een foto bleek inderdaad bij de show van Gianni Versace. Daar kon moeiteloos worden geconcludeerd dat hij de meester is van de 'overkill'; waar hij maar kan doet hij iets extra's. Zo lijkt het bij de leren kleding alsof hij de huiden van complete dieren heeft gebruikt, komen ingestikte plooien nooit alleen, zijn knopen bewerkt met goud, en randen met strass, pailletten en nog meer goud.

Het resultaat is zeer glamoureus en dat was ongetwijfeld waar het publiek in de Beurs, onder wie Ajacied Danny Blind en bokser Regilio Tuur, zaterdagavond voor kwam. De aanwezigen in de uitverkochte zaal rinkelden met hun juwelen, geurden uitbundig en zagen er zelf bijna nog schitterender uit dan de mannequins. De kleding die hier op de catwalk werd getoond, behoort tot Versace's 'eerste lijn', de couture-lijn (al is het eigenlijk 'geconfectioneerde couture' want het zijn geen op maat gemaakte exemplaren) en niet de goedkopere en kwalitatief 'mindere' Versace-collecties als Versus, V2 of Versace Jeans.

Bij de couture blinkt Versace uit met zijn leercollectie: zo waren er prachtige zwarte leren broeken en jasjes, bestikt met zwart kant, lange leren jassen en leren blousons. De leerbewerking is sober vergeleken met die van zijn stoffen kleding. Want daar regeert de opzichtigheid. Als er drie verschillende op-art-motieven in een kostuum worden gecombineerd, is dat wel wat veel van het goede. Maar ook onder de meer flamboyante creaties zaten mooie exemplaren: zoals de avondjurk met een decolleté tot op de navel, of de volledig in bloedrood uitgevoerde mantelpakken met bijpassende coltruien en hoedjes. Toch heeft zelfs Gianni Versace sportieve stukken in zijn collectie, zoals een serie korte rokken met jasjes, uitgevoerd in donkerbruin met zwembadblauw.

Maar het contrast met de kleding van de Nederlandse couturier Mart Visser is nog altijd groot. Bij de eveneens uitverkochte presentatie van Vissers najaarscollectie, met politica Hedy d'Ancona en actrice Ellen Vogel op de eerste rij, was het publiek al heel wat minder opvallend. Mart Visser, 28 jaar en de derde grote couturier van Nederland, maakt beschaafde kleding - al waren er ook enkele extreme stukken, zoals het jasje voor een Michelin-man van geplisseerde zwarte zijde dat werd gedragen op een juist zeer strakke, hooggesloten broek van dikke glimmende stof.

Het accent lag op de tailleurs, die in allerlei verschillende gedaantes voorbij kwamen. De stoffen zijn prachtig en alles valt soepel en zwierig. Maar Visser is niet modieus. Al zijn de schouders in het huidige modebeeld over het algemeen smal, bij Visser zijn ze breed. Hij lijkt te opereren in een 'klassieke' stijl, verwant aan die van zijn vroegere leermeester Frans Molenaar. Zo zijn de kleuren veelal monochroom - lila, bleek-oranje, oker - en was er een strenge, door uniformen geïnspireerde lijn, met kapiteinsjasjes met dubbele rijen knopen en cape's.

Maar op één punt liggen de opvattingen van de tegenpolen Visser en Versace toch dicht bij elkaar: bij avondjurken horen pailletten. Bij beiden waren ze met de hand opgenaaid en strekten ze van de hals tot aan de enkel - fonkelend als een eindeloze huid van schubben.