Gergjev trekt alle registers open op eerste festivalavond in R'dam

Rotterdam Philharmonic Philips Gergiev Festival. Stravinsky: Feu d'artifice, Pianoconcert; Debussy, delen uit Le martyre de St. Sebastien; Prokofjev: Scytische suite. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergjev. Gehoord: 18/9, De Doelen Rotterdam.

In aanwezigheid van Prins Claus is gisteren in De Doelen het Gergjev Festival begonnen. Tien dagen lang duurt het eigen festival van de chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met muziek van Debussy, Stravinsky en Prokofjev. Er is de organisatie veel aan gelegen een echte festivalsfeer te creëren. Dagelijks verschijnt een krantje met actuele informatie en na afloop van het openingsconcert gisteren, dat live werd uitgezonden op de radio, speelde in de hal van De Doelen het Rotterdamse dweilorkest Waarschuwing voor de Scheepvaart. De festivalsfeer tijdens het concert zelf had een wat obligaat karakter, en de ongeveer tien camera's die het concert registreerden zorgden voor visuele en auditieve overlast.

Hoewel Alexander Toradze het stadium van technisch vertoon sinds lang is ontstegen leek hij vooral met uiterlijk vertoon te willen imponeren. Als een jazzpianist in een nachtclub schopte hij duidelijk hoorbaar telkens het rechterpedaal in. Wat hij in zijn onstuimige omhelzing van de piano allemaal precies speelde was niet te horen - wèl zijn geweldige timing, en met zijn aanstekelijke enthousiasme wist Toradze het Rotterdams Philharmonisch Orkest bijna meer nog dan Gergjev aan te vuren.

In Stravinsky's Feu d'artifice en de twee preludes die André Caplet maakte van Debussy's Le martyre de St. Sebastien, hield Gergjev het orkest nog wat in toom, maar in de Scytische Suite van de jonge Prokofjev trok hij imposant alle registers open, culminerend in een matenlang slotakkoord. Deze compositie vervulde met de opzwepende dansritmen à la Stravinsky's Sacre en een impressionistische houtblazersbehandeling die rechtstreeks is terug te voeren op Debussy, een centrale rol in het programma.

Niet alle orkestrale nuances tijdens het openingsconcert mogen dan even ideaal hebben geklonken; de zeggingskracht van Gergjev is weergaloos. De toon is gezet voor een veelbelovend feestje, waarbij vakmanschap en gedrevenheid sleutelwoorden zijn. Beide zijn dan ook onontbeerlijk bij festival als dit. Het is ten slotte een vermetele daad een heel festival zo eenzijdig te programmeren, hoe veelzijdig de drie componisten ook zijn.

Het concert van violist Victor Tretjakov vanavond gaat niet door. In zijn plaats spelen violist Vadim Repin en pianist Alexander Melnikov.