Meppen tussen de flamencopasjes door

The Quest. Regie: Jean-Claude van Damme. Met: Jean-Claude van Damme, Roger Moore, Jack McGee, Janet Gunn, James Remar, Aki Aleong. In 25 theaters.

Een auteur in de filmtheoretische betekenis van het woord kun je Jean-Claude van Damme niet noemen, maar op The Quest drukte hij een zwaar stempel. De Belgische spierbonk schetste het scenario, deed de regie, speelde de hoofdrol; en alleen de gevaarlijkste stunts in zijn nieuwe actiefilm liet hij aan anderen over.

Van al Van Dammes bemoeienissen zijn die met het scenario het minst indrukwekkend. The Quest heeft een verhaallijn die de liefhebber van vechtfilms bekend zal voorkomen, en ieder ander tamelijk saai. Chris DuBois, een door Van Damme gespeelde jeugdbendeleider met een hart van goud, moet na een mislukte kraak het New York van de Roaring Twenties ontvluchten. Na een korte carrière als slaaf op een smokkelaarsschip en na een gedwongen opleiding tot Muay Thai-kickbokser raakt hij verzeild in een door Tibetaanse monniken uitgeschreven vechtkunsttoernooi. De winnaar zal naar huis gaan met de Gouden Draak, een prijs waarop ook twee onbetrouwbare kennissen van DuBois hun zinnen gezet hebben.

Zoals bij de meeste martial arts movies is de plot van The Quest niet meer dan een excuus voor lustig in beeld gebrachte vechtballetten - met veel slowmotion en indringende geluidseffecten. Dat gaat snel vervelen, zelfs al komen de vechtersbazen 'uit alle hoeken van de wereld' en strijden ze op een manier die aansluit bij de aard van hun vaderland.

Zo wisselt de vertegenwoordiger van Spanje zijn slagen en trappen af met flamencopasjes, terwijl de Braziliaan de samba vecht en de Chinees zich bij iedere krachtmeting inleeft in één van de beesten uit de Dierenriem.

Eigenlijk is het een wonder dat temidden van al dit geweld de weinig bijzondere DuBois als winnaar uit de bus komt. Van Damme ('Muscles from Brussels') speelt hem als een man van weinig woorden en veel broedende blikken die het qua flamboyantie aflegt tegen zijn tegenspelers.

Vooral de bebaarde Roger Moore, als de gentleman-oplichter die DuBois voor zijn karretje probeert te spannen, heeft plezier in zijn rol. Rondvarend op dezelfde Thaise locaties die werden gebruikt voor The Man with the Golden Gun mag hij nog één keer doen alsof hij James Bond is. Als hij zich voor het eerst voorstelt aan DuBois, kan hij een knipoog dan ook niet nalaten. “The name is Dobbs,” zegt hij. “Lord Dobbs.”