Flop klantenkaart geeft chipper hoop

ROTTERDAM, 18 SEPT. Bij de Postbank en PTT Telecom zullen ze hoop putten uit het feit dat er geen gezamenlijke klantenkaart komt van Albert Heijn, Shell en Vroom en Dreesmann op basis van de chipknip, de kaart voor kleine betalingen van de bankenorganisatie Interpay.

Postbank en PTT, de aanbieders van de concurrerende chipper, zijn er van overtuigd dat de chipkaart die de meeste functies verenigt zal winnen. Ze hebben een achterstand met hun chipper, maar met de chipknip kan je voorlopig alleen betalen en niet bellen, sparen of betalen voor je parkeerplaats.

Een woordvoerder van ABN Amro wuifde vanmorgen de suggestie weg dat het niet doorgaan van de klantenkaart een tegenslag is voor de chipknip. “Dit heeft meer te maken met de samenwerking tussen Albert Heijn, Shell en V&D. Wij gaan gewoon door met het onwikkelen van een klantenkaart voor Albert Heijn.” ABN Amro wijst erop dat de chipknip, die vanaf volgende maand geïntroduceerd wordt, een forse voorsprong heeft op de chipper. Die wordt volgens de laatste berichten pas op zijn vroegst in februari geïntroduceerd, terwijl op het moment overal afleesapparatuur voor de chipknip geschikt wordt gemaakt. “Dit is een gelopen race”, meent de ABN Amro-woordvoerder.

Maar de race is nog niet helemaal over. Chipknip heeft wat betreft de acceptatie bij de consument een voorsprong. Vanaf het begin was daarom duidelijk dat chipper zich alleen kon onderscheiden door een kaart aan te bieden die meerdere functies verenigt. En een feit is dat het chipknip voorlopig niet lukt om een multifunctionele kaart op de markt te zetten.

Eind vorig jaar stapte de Postbank tot ergenis van de overige banken uit het Interpay-consortium. PTT en Postbank prestenteerden plannen om te komen met een multifunctionele chipkaart, waarmee niet alleen betaald, maar ook onder meer gebeld en gespaard kon worden. De 'officiële' chipknip, die zich aanvankelijk vooral richtte op betaaltransacties, werd gedegradeerd tot een 'ouderwets' produkt. Multifunctionaliteit maakt een kaart waardevoller. Als je met de kaart kunt sparen, betalen, parkeren en bellen zal die kaart vaker gebruikt worden en dus voor in de portemonnaie zitten.

Klantenbinding is hét toverwoord bij het bedrijfsleven. Een gezamenlijk spaarprogramma geeft bedrijven, die klanten hebben met een vergelijkbaar 'profiel', de mogelijkheid samen te werken. Zo bedienen C&A, Edah, Esso en Hema, die een klantenkaart ontwikkelen met chipper, een netwerk van meer dan 1.000 vestigingen en naar schatting ruim tien miljoen klanten. Die klant kan worden gebonden met speciale promoties en aanbiedingen. Ook Shell, Albert Heijn en V&D, die al gezamenlijk Air Miles aanbieden, passen bij elkaar omdat ze een vrij compleet produktenpakket voor dagelijks gebruik aanbieden en een vergelijkbaar kwaliteitsimago hebben.

Het chipknip-consortium reageerde op de plannen van Postbank en PTT Telecom door de kaart ook als 'multifunctioneel' te presenteren. In maart brachten V&D, Albert Heijn en Shell plannen naar buiten om een gezamenlijke klantenkaart op basis van de chipknip te introduceren. De eerste klantenkaart van AH, Shell en V&D zou begin 1997 moeten worden uitgegeven. Maar PTT en de Postbank kwamen al snel met concrete projecten voor de multifunctionele kaart. Zo waren PTT Telecom-topman Verwaaijen en ING-bestuurder Minderhoud in mei prominent aanwezig bij de presentatie van de MKB-kaart, een spaar- en betaalkaart voor het midden- en kleinbedrijf. De Rabobank stelde daar weer zijn Loko-kaart tegenover, een klantenkaart op basis van de chipknip-technologie.

Begin juni werd bekend dat C&A, Edah, Esso en Hema dit najaar hun eigen high-tech spaarprogramma presenteren op basis van de chipper-technologie. Na afloop van de proef moeten binnen één jaar drie miljoen Nederlanders een chipkaart van C&A, Edah, Esso op zak hebben. Het bleef ondertussen stil rond de plannen voor een klantenkaart van Albert Heijn, V&D en Shell.

Gisteren moesten de drie tenslotte naar buiten brengen dat de plannen te ambitieus waren gebleken. Gaandeweg was duidelijk geworden dat de kosten om de kaart multifunctioneel te maken te pan uitrezen. Ook de beveiliging van de kaart bleek zeer duur. Ook lukte het niet om het succesvolle Air Miles-programma op de kaart te zetten. Het bleek uiterst ingewikkeld om Air Miles, waaraan al zo'n 30 bedrijven deelnemen, apart te gaan registreren op een klantenkaart van de vier initiefnemers van het spaarprogramma.

De nu en dan wat pesterig aandoende wedijver tussen ING/Postbank en de andere banken gaat overdroten voort. Een woordvoerder van ABN Amro zei vanmorgen dat Chipper bv de leveranciers heeft verboden om specificaties over de chipper-technologie aan Interpay te verstrekken. De strijd om de revenuen van de chipkaart is nog lang niet uitgewoed.

    • Paul Wessels