AH, Shell, V&D: geen spaarkaart

ROTTERDAM, 17 SEPT.Er komt geen gezamenlijke klantenkaart van Albert Heijn, Shell en Vroom en Dreesmann. De ontwikkeling van een gezamenlijke kaart met daarop een betaalfunctie in de vorm van een chipknip is te duur gebleken. Albert Heijn gaat nu als enige van de drie een eigen klantenkaart met daarop een chipknip uitgeven. De kaart wordt in samenwerking met ABN-Amro begin volgend jaar uitgebracht.

Albert Heijn, V&D, Shell en ABN Amro zijn al partners in het spaarprogramma Air Miles. Uit een studie van de drie bedrijven is gebleken dat voor de uitgifte van een gezamenlijke klantenkaart een organisatie moet worden opgezet, wat aanzienlijke kosten met zich mee zou brengen. De bedoeling was alle spaar- en promotieacties op de kaart onder te brengen. “Dan heb je ook een klantenservice en een organisatie nodig die de gespaarde punten beheert en uitbetaalt. Ook was de beveiliging van de kaart zeer duur”, aldus een woordvoerder van V&D tegenover het persbureau ANP. Het warenhuisconcern ziet af van de verdere ontwikkeling van een eigen chipkaart. De reeds bestaande winkelkaart wordt verder ontwikkeld tot een vaste klantenkaart met spaarfunctie. Het is de bedoeling dat deze kaart ook als Air-Mileskaart gaat dienen.

Shell heeft nog niet besloten hoe het nu verder moet.

C&A, Edah, Esso en de Hema introduceren dit jaar hun eigen 'high tech'-spaarprogramma in Zwolle. Ook bij dit spaarprogramma is onduidelijk wie de databank met gegevens van het spaarprogramma nu eigenlijk gaat beheren. De vier partners hebben nog in beraad of ze daartoe een aparte onderneming zullen oprichten. C&A, Edah, Esso en Hema introduceren hun klantenkaart in combinatie met de chipper, de betaalkaart van PTT Telecom en de Postbank.