Gebroeders Diks: 'Bedden maken zit ons in de genen'

De Udense onderneming “Beter Bed” wil rond de jaarwisseling een notering aanvragen op de Amsterdamse Effectenbeurs om verdere expansie te kunnen financieren. “Gezien onze persoonlijke gedrevenheid kunnen beleggers vertrouwen in ons hebben.”

UDEN, 16 SEPT. “Het beddenmaken zit ons in de genen”, zegt Albert Diks. Hij is een van de vier gebroeders Diks in de leiding van “Beter Bed”. Over bedden in het bijzonder en slaapkamerinterieurs in het algemeen kunnen heel diepe filosofieën worden gemaakt. Albert: “De trend in de samenleving is cocooning” wat betekent dat de mensen zich steeds meer in hun huis dus ook in hun slaapkamer terugtrekken. “Goed slapen betekent bovendien gezond zijn”. En goed slapen zou men op de bedden van “Beter Bed” beter kunnen dan op het bed van een ander. Daarover mag bij Albert noch bij Pieter of bij financieel directeur A. van der Heijden twijfel bestaan.

De onderneming zit nu aan de Handelslaan in Uden naast een firma die zich Frietje van Pietje noemt. Van “Beter Bed” ziet men op de Nederlandse wegen steeds meer vrachtwagens rijden met de kenmerkende kleuren geel en zwart. De onderneming heeft Uden als bakermat. De huidige vestiging aan de Handelslaan draagt met zijn minuscule hal alle sporen van een typisch doe-bedrijf. Maar ze is al vele malen groter dan toen de gebroeders Mark en Pieter in 1981 op het idee kwamen bedden te gaan maken èn te verkopen. Dat gebeurde in een onderkomen van niet meer dan 100 vierkante meter aan het Udense Onze Lieve Vrouwplein.

Opa Piet Diks was mede-oprichter van de eveneens in Uden gevestigde beddenfabriek Dico, die een tijd geleden ook naar de beurs ging en waarvan de resultaten nu niet bijzonder goed zijn, want “stalen bedden zijn uit”, aldus de directieleden van “Beter Bed”. Vader Jan was ook bij Dico betrokken evenals zoon Mark. Vaders naam staat op de eerste steen die werd gelegd bij de bouw van het nieuwe distributiecentrum annex hoofdkantoor dat eind van dit jaar elders op het Udense bedrijventerrein wordt geopend. Het heeft een vloeroppervlak van 16.000 vierkante meter en is twaald meter hoog, tweemaal hoger dan het huidige centrum. Het vergde een investering van vijftien miljoen gulden. “Vader is apetrots op ons. Hij is ook nog altijd heel erg betrokken bij ons reilen en zeilen”, aldus de gebroeders.

“Beter Bed” heeft niet alleen een fabriek in Uden maar ook twee in Polen. In Uden wordt MDF (medium density fibreboard) als grondstof gebruikt. Dat is afvalhout dat overblijft bij het kappen van bomen. Het wordt verpulverd en vermengd met een bindmiddel. “Daartoe beschikken we hier”, aldus P. Diks “over de grootste en milievriendelijkste MDF-verwerkende fabriek in Nederland.” Uit de fabrieken in Polen komt het grenenhouten slaapkamer-meubilair, want “Beter Bed” maakt ook volledige slaapkamerinrichtingen.

Er werken nu tegen de 870 mensen van wie 400 in Polen. Het aantal winkels was in 1986, vijf jaar na de oprichting, nog slechts acht, nu 52. “Kwamen er tussen 1986 en 1919 per jaar zo'n drie winkels bij, vanaf begin jaren negentig ging het nog eens extra snel”, aldus de directieleden. “We denken nu aan een groei met 4 tot 6 winkels per jaar.” De winkels hebben gemiddeld een oppervlak van 1000 vierkante meter. Ze worden bij voorkeur gevestigd op de zogenoemde Meubelpleinen. P. Diks: “Winkelen is steeds meer een vrijetijdsbesteding geworden: een dagje-uit met een hapje en een drankje.”

Uiteindelijk moeten er rond de eeuwwisseling 80 winkels zijn. Daarvan zal ook een aantal in het buitenland komen, want de onderneming wil internationaliseren. Voor de hand ligt dat dat proces in Duitsland begint. Nu al wordt aan een groothandel in dat land geleverd. Verder wil “Beter Bed” de winkelketen vergroten door overnames in dezelfde branche; welke dat zijn daarover wil de directie niets kwijt.

Vorig jaar werd een winst geboekt van 8,7 miljoen gulden en was de omzet 118 miljoen gulden. Volgens de directieleden is er nimmer in het 15-jarig bestaan verlies geleden. “Beter Bed”, zeggen ze, “haalt zijn kracht uit de unieke formule”. Dat “uniek” heeft betrekking op de breedheid van het assortiment dat wat de uitvoering betreft varieert van “simpel tot zeer luxe. Bovendien werken we zowel voor kinderen als voor mensen van 65 jaar en ouder. En desgewenst komt men de spullen thuis monteren”. Maar niet in de laatste plaats is daar wat wordt genoemd “de feeling met de klanten”. “Ons winkelpersoneel waarmee we als directie geregeld overleg hebben, voelt haarfijn aan wat de klant wil en welke trend zich inzet. Dat vertalen we dan in de aard van de produkten. De trend van het ogenblik is dat de bedden groter moeten zijn omdat de mensen langer worden. Verder is de slaapkamer steeds meer een tweede huiskamer aan het worden, waarin men tv kijkt of ligt te lezen.” Ook”, aldus de directieleden, “kunnen we heel snel nieuwe stijlen leveren. Wat we drie weken geleden zagen op de beurs in Milaan kan vandaag worden gemaakt. We zijn gemiddeld 20 procent goedkoper dan de vergelijkbare concurrentie. We sparen verder veel uit op de kosten. Hier zitten geen dure directeuren.”

“Beter Bed” dat zich tot nu toe voornamelijk richt op het middensegment van de markt, wil binnen nu en twee jaar ook binnendringen in het hogere segment met slaapkamers voor consumenten die, aldus de directie, “hechten aan design en aan merkmeubelen.”