Wärtsila wordt spil grote fusie dieselgiganten

ROTTERDAM, 13 SEPT. Het Fins industriële conglomeraat Metra gaat haar activiteiten op het gebied van dieselmotoren bundelen. Daartoe wordt gefuseerd met de divisie dieselmotoren van de Italiaanse werf Fincantieri Cantieri Navali. De combinatie wordt de grootste fabrikant van zware dieselmotoren.

De dominante factor achter de nieuwe organisatie, die nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, wordt Wärtsila, de fabriek van dieselmotoren van Metra die goed is voor de helft van de verkopen van het bedrijf.

Wärtsila maakt zware dieselmotoren voor de scheepvaart en elektriciteitscentrales. In Nederland is Wärtsila gelieerd aan machinebouwer Stork, dat voor 40 procent eigenaar is van Stork-Wartsila Diesel. De Finnen beheren de andere zestig procent.

Het Nederlands-Finse bedrijf heeft zijn winst vorig jaar omhoog zien gaan van 1,6 miljoen tot 1,8 miljoen gulden. De omzet steeg van 395 miljoen tot 436 miljoen gulden. Tot de belangrijkste opdrachten behoren orders voor twaalf motoren voor twee cruiseschepen van Carnival Cruise Lines, die in 1997 in de vaart komen.

Ook bouwt SWD de hoofdmotoren van twee zeer grote hopperzuigers, die worden gebouwd voor twee baggerbedrijven. Vorig jaar ontving SWD de grootste opdracht uit haar bestaan: twaalf dieselmotoren voor een energiecentrale.

Door samenvoeging van de bestaande produktievestigingen in Amsterdam en Zwolle gaan bij dieselmotorenfabrikant Stork-Wärtsilä Diesel (SWD) tot eind 1997 170 van de huidige 1.024 banen verloren. In de nieuwe fabriek in Zwolle - totale investeringskosten 120 miljoen - moet de produktie bijna verdrievoudigen.

Vorig jaar heeft Wärtsila Finland al een overeenkomst over uitwisseling van technologie getekend met het Amerikaanse bedrijf Cummins, eveneens een fabrikant van dieselmotoren.

Maar via de Italianen krijgt Wärtsila nu ook toegang tot de technologie van tweetakt-dieselmotoren voor grote schepen, die worden gebruikt in VLCC's (supertankers) en bulkcarriërs. Een markt waarop het Finse bedrijf tot nu toe niet actief was.