Transactie van 11 miljard; Amerikaans Gillette lijft Duracell in

NEW YORK, 13 sept. Gillette, de Amerikaanse fabrikant van scheergerei, neemt batterijenproducent Duracell over. Met de transactie, die plaatsvindt door middel van een aandelenruil, is een bedrag gemoeid van 7 miljard dollar (11,5 miljard gulden).

Dit heeft Gillette bekendgemaakt. Topman Alfred M. Zeien van Gillette zei in een verklaring waarin hij de overname aankondigde dat het “een uitmuntende strategische zet is” van het concern. Gillette omschrijft de overeenkomst als een extra toevoeging voor de bestaande activiteiten. Duracell's batterijen zijn vaak te vinden op dezelfde schappen als de Gillette-scheermesjes. Met name de overname-adviesfirma Kohlberg Kravis Roberts en Co. (KKR), bekend van de legendarische uitkoop van het voedingsmiddelenconcern RJR Nabisco in de jaren tachtig, doet met de transactie goede zaken. Door de transactie doet KKR volledig afstand van de aandelen Duracell die in haar bezit waren. KKR kocht Duracell in 1988 voor 1,8 miljard dollar van Kraft. Vervolgens bracht de firma in 1991 een groot deel van de aandelen naar de beurs, en behield 34 procent.

KKR verdiende 1,2 miljard dollar met die beursgang. Aan de huidige overname houden de consultants nog eens 2 miljard dollar over. KKR stemt volledig in met de overname door Gillette. Aandeelhouders van Duracell krijgen per aandeel dat zij bezitten 0,9 aandeel Gillette. Gillette en Duracell verklaarden dat zij verwachten dat Gillettes marketing en distributie- expertise Duracell zullen helpen groeien. Die onderneming is nu al 's werelds grootste verkoper van batterijen.

Gillette is op huishoudelijk gebied een van de marktleiders in de Verenigde Staten. In 1995 had het concern een omzet van 6,8 miljard dollar, en heeft beurswaarde van 30 miljard dollar. Duracell heeft een gemiddelde jaaromzet van 2,3 miljard dollar en voorziet bijna 50 procent van de Amerikaanse markt van batterijen. Het concern loopt hiermee voor op Amerika's nummer twee, Eveready-Energizer.

Topman Zeier van Gillette zei dat Gillette de afgelopen vijf jaar al op zoek was naar een mogelijke overname-kandidaat om hun consumentenproductendivisie mee uit te breiden. Afgelopen herfst kwam Gillette tot de conclusie dat Duracell de beste keus was. Het eerste contact tussen de beide bedrijven kwam afgelopen januari tot stand. Gillette verwacht de eerste twee jaar nadat de overname is gerealiseerd tussen de 80 miljoen dollar en 120 miljoen dollar aan kosten te kunnen besparen.

Zeien liet zich niet uit over een mogelijk banenverlies bij de bedrijven. De bedrijven verwachten dat de overname aan het eind van dit jaar definitief zal worden, mits de aandeelhouders akkoord gaan.

De aandelen Duracell stegen gisteren nadat het nieuws van de overname bekend werd op Wall Street met 19 procent tot 58,25 dollar. De aandelen Gillette stegen 62,5 dollarcent tot 65,75 dollar. (AFP, AP, Reuter)