Made in China

Serieuze Zaken, Lauriergracht 96', Amsterdam. T/m 12 okt. Wo t/m za 12-18u. Prijzen: van 500 tot 10.000 gulden.

De groeiende belangstelling in het westen voor jonge Chinese kunst is in Nederland niet onopgemerkt gebleven. In 1993 presenteerde de Rotterdamse Kunsthal zestien jonge Chinese beeldende kunstenaars. In Bonn was enkele maanden geleden een groot overzicht te zien met 170 schilderijen van 31 kunstenaars, onder wie Fang Lijun (1963), Yue Minjun (1962) en Liu Wei (1963). Van de laatste hing onlangs een schilderij in de etalage van de Amsterdamse galerie Delaive. Fang Lijun, die in Rotterdam veel indruk maakte met zijn wezenloze, kaalhoofdige figuren, exposeerde al eerder in Amsterdam bij Serieuze Zaken, de galerie van Rob Malasch.

In zijn kielzog heeft Fang Lijun dit keer zijn landgenoot Yue Minjun meegenomen, die zelfportretten schildert met steeds dezelfde angstaanjagend grijnzende kop. Op dertien kleine schilderijen heeft hij zichzelf in een zwembroek afgebeeld, zittend op een handdoek. Zijn houding is telkens anders,wat de suggestie wekt van bewegende beelden - de breed lachende mond blijft echter onveranderd. Zelfs op het boottochtje van vijf schaterlachende Yue Minjun-klonen in een stadspark blijft de eenzaamheid voelbaar aanwezig. De schijnbare verbeelding van de regel uit een gedicht van Godfried Bomans 'Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen' leidt bij Yue Minjun niet tot een gezellig spel.

Hoe trefzeker Yue Minjun ook schildert, het blijven variaties op een vrij beperkt thema. De herhaling is zowel de kracht als de zwakte van de schilderijen. Het werk van Fang Lijun is verrassender. Na een serie perfect geschilderde doeken van mogelijk levenloze figuren, drijvend in helder blauw water, presenteert hij nu grote houtdrukken met ditzelfde thema. De zwartwit prenten zijn uitgevoerd in een ruwe, primitieve stijl. Net als klassieke Chinese waterverftekeningen kunnen ze worden opgerold. Fang Lijun verwijst naar de traditie, maar de daarbij behorende verfijning (van wuivende rietstengels en overvliegende kraanvogels) ontbreekt. Het maakt de hulpeloze figuren dubbel aangrijpend.

    • Din Pieters