Politiek verdeeld door Lovers

ROTTERDAM, 11 SEPT. De aanvraag van Lovers voor een vergunning om vier treindiensten in de Randstad te exploiteren heeft veel verwarring gezaaid bij partijen in en om het openbaar vervoer. De Tweede Kamer liet gisteren meteen weten met minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) te willen overleggen.

PvdA-woordvoerder R. van Gijzel zei gisteravond in een discussie met Lovers-directeur P. Sul in het radioprogramma Met het oog op morgen dat “het concept dat Lovers nu neerlegt voor de klanten een slechte situatie oplevert”.

Hij zag niets in het geven van vergunningen voor afzonderlijke treindiensten op lijnen waar de NS geld verdient. Met dat geld houdt de NS immers een deel van de onrendabele diensten in stand.

D66-woordvoerder N. van 't Riet is minder resoluut: “D66 is voorstander van concurrentie op het spoor, maar we hebben nooit bedacht wat dat voor consequenties zou kunnen hebben.

We moeten snel met Jorritsma praten: over de onrendabele lijnen zou voor de zomer al duidelijkheid komen.''

Grote problemen liggen er vooral op het gebied van personeel. Personeel van Lovers valt niet onder de NS-CAO. En mocht de NS inderdaad treindiensten afstoten als er concurrentie komt, dan zijn de concurrenten niet verplicht het overtollig geworden NS-personeel over te nemen. In de streekvervoer, waar het denken over concurrentie al iets verder is ontwikkeld, bestaat die verplichting wel. Wat de Vervoersbond FNV betreft wordt voor het spoor eenzelfde soort regeling opgesteld als voor het streekvervoer.

Het is, zegt D. Ketting van de Vervoersbond, inderdaad een dilemma. “De minister kan moeilijk nee zeggen tegen concurrentie, maar als ze ja zegt, moeten er wel snel regels komen. Spelregels, die die concurrentie meteen weer inperken.

En daar houdt het ministerie niet van. Dit voert de druk op de contractsector op, als er geen concurrentie op het rompnet komt, moet de contractsector groter.''