ECT-belang Nedlloyd naar nieuw bedrijf

ROTTERDAM, 10 SEPT. Transportbedrijf Nedlloyd hevelt ook zijn minderheidsbelang in het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT over naar zijn nieuwe joint-venture in containervervoer met de Britse P&O. Dat heeft een woordvoerder van het concern vanochtend bevestigd.

Nedlloyd maakt van de overdracht van het minderheidsbelang in ECT (30,56 procent van de aandelen) geen melding in het gisteren uitgegeven persbericht over de vergaande samenwerking met P&O. Het nieuws kwam gistermiddag wel naar buiten op een bijeenkomst met financiële analisten.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd vanochtend met ongenoegen gereageerd op deze onverwachte bijbetaling. “Een misser”, zegt een grote Nederlandse belegger in aandelen van Nedlloyd. “Dit had Nedlloyd zelf moeten melden.”

De koers van de aandelen van Nedlloyd, die gisteren scherp was gestegen naar aanleiding van het joint venture nieuws, ging vanochtend nog eens 80 cent omhoog naar 46,30 gulden.

Volgens een woordvoerder van Nedlloyd hoort de overdracht van het minderheidsaandeel in ECT wel bij de transactie, maar kan het aandelenbelang niet zomaar worden overgedragen omdat eerst de andere aandeelhouders van ECT een bod mogen doen.

Het minderheidsbelang in ECT heeft volgens financiële analisten een waarde van 140 tot 160 miljoen gulden. De exacte waarde van ECT is moeilijk te bepalen omdat het bedrijf niet aan de effectenbeurs is genoteerd. De overdracht van het belang in ECT komt bovenop een betaling van 290 miljoen gulden van Nedlloyd aan P&O als compensatie voor het feit dat de containeractiviteiten van P&O een hogere waarde hebben dan die van Nedlloyd.

De drie grootaandeelhouders van ECT zijn Nedlloyd, Internatio Müller en Pakhoed. De NS hebben een belang van 8 procent. Nedlloyd heeft via TGA (Global Alliance) een contract van zes jaar getekend voor een vaste terminal bij ECT op de Maasvlakte.

De fusie met P&O maakt de afhandeling van containers op de nieuw gehuurde terminal op de Maasvlakte er in de toekomst voor Nedlloyd niet eenvoudiger op. Momenteel bekijkt Nedlloyd met zijn partners in de Global Alliance hoe de contracten die tussen deze rederijen zijn overeengekomen in de toekomst moeten worden nageleefd nu Nedlloyd met P&O in zee is gegaan. Nedlloyd-voorzitter Leo Berndsen verwacht op dit punt geen problemen. ECT staat met de bouw van Delta 2000-8 (2000 is het jaar waarin het project moet worden opgeleverd, de 8 staat voor het aantal te bouwen nieuwe terminals) voor een enorme investering. Van de benodigde 2,2 miljard gulden heeft ECT zelf 1,5 miljard gefinancierd. Het bedrijf heeft daarvoor een overeenkomst met een consortium van Nederlandse banken en het Duitse elektronicaconcern Siemens.