Vreemde jurybesluiten op Mostra

VENETIË, 9 SEPT. Als er iemand tevreden kan zijn over de uitslag van de Mostra dell'Arte Cinematografica, dan is het scheidend festivaldirecteur Gillo Pontecorvo. Keer op keer heeft hij de afgelopen weken op persconferenties onderstreept dat het de taak van het Filmfestival van Venetië is om de Europese kwaliteitsfilm te stimuleren. En hoewel de jury met Roman Polanski, Anjelica Huston en Paul Auster voor de helft uit Amerikanen bestond, zijn bijna alle grote prijzen van de Mostra naar Europeanen gegaan.

De Gouden Leeuw voor Neil Jordan, die overigens sinds Interview with the Vampire (1994) geldt als belangrijke Hollywood-regisseur, is geen grote verrassing. Het is bijna traditie dat in Venetië een regisseur wordt bekroond die ook zijn eigen scenario's schrijft, en Michael Collins was vanaf de première vorige week een van de favorieten. Dat neemt niet weg dat het IRA-epos van Jordan weinig origineel is, en zelfs een beetje gladjes. Een betere keuze was een van de Amerikaanse films uit de competitie geweest: Ferrara's psychologische gangsterfilm The Funeral, of de komedie Box of Moonlight, die werd geschreven en geregisseerd door de Amerikaanse indie-auteur Tom DiCillo.

De jury nam wel meer vreemde beslissingen. Ze passeerde zowel John Turturro (Box of Moonlight) als Robert Carlyle (Carla's Song van Ken Loach) voor de acteursprijs, die naar de Michael Collins-vertolker Liam Neeson ging, en gaf de Coppa Volpi voor de beste actrice aan de 5-jarige Victoire Thivisol uit Ponette van Jacques Doillon. Thivisol speelde, net als de andere kinderen in de film, inderdaad fabelachtig, maar het was logischer geweest om in dit geval de regisseur te bekronen met een speciale prijs voor het originele basisidee (een Franse praatfilm voor kinderen) en zijn engelengeduld.

De grote verliezers van 'Venezia 53' waren de Italiaanse regisseurs, die voor hun middelmatige films anders dan voorgaande jaren niet eens een troostprijs in de wacht sleepten, en de oudgedienden Jean-Luc Godard en Volker Schlöndorff. Godards pretentieus-warrige Sarajevo-film werd bejubeld door de Italiaanse critici, maar terecht genegeerd door de jury. Schlöndorffs verfilming van De elzenkoning van Michel Tournier, The Ogre, had wat mij betreft wel een prijs verdiend voor de hoofdrol van John Malkovich.

Het 53ste editie van Filmfestival van Venetië was een goede; niet alleen in de competitie was een aantal sterke films te zien, ook in de bijprogramma's. In de 'Corsia di sorpasso', waarin De jurk van Alex van Warmerdam de prijs van de filmcritici won, imponeerden vooral de boy-wants-girl-komedie Swingers van de New-Yorker Doug Liman, en de bitterzoete Tsjechische film Kolja van Jan Sverák. In het 'Finestra sulle immagine' ('Venster op de beelden') was de origineelste film Love and Other Catastrophes van de jonge Emma-Kate Croghan, een soort Australische Zusje. Een verrassing was ook de Nederlandse bijdrage aan het 'Finestra', De nieuwe moeder van Paula van der Oest. Op 25 september is De nieuwe moeder de openingsfilm van het Nederlands Film Festival.