Roerende Brünnhilde

Concert: Residentie Orkest o.l.v. Horst Stein. Gehoord 6/9 Dr. Anton Philipszaal Den Haag.

Negentien jaar ervaring met de opera's van Wagner in Bayreuth maakte de Duitse dirigent Horst Stein tot de ideale Wagner-vertolker. Tijdens het Galaconcert van het Residentie Orkest in de Dr. Anton Philipszaal met delen uit Wagners Der Ring des Nibelungen profileerde Stein zich als een uitzonderlijk bescheiden maar geniaal vakman. Stein is vergroeid met Wagner en de miniemste beweging van zijn handen kan onheilspellende stormen als tedere liefdeskreten optimaal laten verklanken.

Al uit de geraffineerde vertolking van het Vorspiel van Die Walküre werd duidelijk dat orkestrale pompositeit niet wordt getolereerd. Helderheid, vloeiende overgangen en een even subtiele als genuanceerde expressiviteit kenmerken Steins omgang met Wagners hemelbestormende muziek. Het Residentie Orkest speelde opmerkelijk soepel en ingetogen, met een briljante maar toch milde klank.

De door Stein persoonlijk uitverkoren solisten vielen op door hun verfijnde weergave van de rollen van Brünnhilde en Wotan in de Dritte Szene uit de derde acte van Die Walküre. Bariton Falk Struckmann etaleerde een bijkans goddelijke kracht in zijn energieke vertolking, al leek hij zijn kernachtige stemgeluid af en toe te forceren met wat rasperige bijgeluiden.

Maar de sopraan Gabriele Schnaut wist haar warm-dramatische timbre in pianissimo's én fortes volmaakt te laten samensmelten met alle muzikale en emotionele wendingen in Wagners partituren. Zo was Schnaut een ontroerende Brünnhilde in Die Walküre en daarna een hartverscheurende Brünnhilde in de schitterend vertolkte scènes uit Götterdämmerung.