Nedlloyd en P&O hebben partners iets uit te leggen

ROTTERDAM, 9 SEPT. Door de fusie tussen containerlijnvaartbedrijf P&0 en Nedlloyd Lijnen heeft het verbond zich in één klap op de kaart gezet als een van de grootste containerrederijen ter wereld. In de toelichting op het samengaan door de voorzitters van P&O en Nedlloyd, Lord G. Sterling en de sterk angelsaksisch geöriënteerde Leo Berndsen, bleken beiden vanochtend in Schiphol Hilton evenwel niet goed in staat de belangrijkste vraag te beantwoorden inzake deze mega-fusie, die in de scheepvaartwereld nog lang zal na-echoën en die enorme consequenties heeft.

Er is namelijk weinig verbeeldingskracht voor nodig om te concluderen dat de huidige partners van P&O en Nedlloyd teleurgesteld en furieus zullen reageren op de voorgenomen Brits-Nederlandse samenwerking. Vanochtend pas heeft Berndsen zijn partners in de zogeheten Global Alliance, waarin Nedlloyd samenwerkt met de containerrederijen Mitsui OSK Lines en OOCL uit Hongkong en de Amerikaanse APL, ingelicht over de fusie. De Engelsen, die zich hebben gecommitteerd aan de Grand Alliance, een samenwerkingsverband van vijf rederijen, hebben hetzelfde gedaan.

Los van het feit dat de Europese Commissie haar goedkeuring moet geven aan een dergelijke fusie en ervan uitgaande dat bij het boekenonderzoek geen lijken in de kast worden aangetroffen, lijkt niets Berndsen en Sterling van hun plannen af te houden om beide bedrijven op te stoten in de vaart der volkeren. “We zetten Nedlloyd neer als rederij voor de 21ste eeuw, hoewel ik niet uitsluit dat in de toekomst nog grotere fusies in deze sector op stapel staan”, sprak de Nedlloyd-topman.

Hij beklemtoonde dat de markt deze fusie heeft gedicteerd. Binnen de Global Alliance, waaraan Nedlloyd contractueel nog tot het jaar 2001 vastzit, vervoert Nedlloyd momenteel één miljoen containers per jaar. Nedlloyd hoopte binnen de Global Alliance een kostenbesparing van 100 dollar per container te behalen, hetgeen bij een gunstige dollarkoers kan uitmonden in een kostenbesparing van 160 miljoen gulden op jaarbasis. Van die honderd dollar per container is momenteel pas 30 dollar gerealiseerd. Dat gaat te langzaam om aan de door Berndsen gestelde rendementseis aan Nedlloyd Lijnen van 10 procent op het geïnvesteerde vermogen te voldoen.

Intussen slaagt een combinatie als die van het Deense Maersk en het Amerikaanse SeaLand er wel in te profiteren van de aldus bereikte schaalgrootte. Door concentratie van kapitaal en materieel schept deze combinatie een goede uitgangspositie voor verdere groei. Precies dit staat P&O en Nedlloyd voor ogen met hun fusie.

De fusie tussen het Britse en Nederlandse bedrijf is voornamelijk een antwoord op de samenwerking tussen giganten als de genoemde Maersk en SeaLand en op de Aziatische expansie van Evergreen, bedrijven die elk goed zijn voor de overslag van een slordige twee miljoen containers per jaar. P&O Nedlloyd heeft nu 224.000 slots (containerplaatsen aan boord van schepen) beschikbaar en overtreft daarmee de capaciteit van alle concurrenten. Met een vervoerd volume van 2,5 miljoen TEU's (een standaardmaat voor containers) steekt de Brits-Nederlandse combinatie Maersk en Evergreen naar de kroon.

Voor de Engelsen komt Nedlloyd als geroepen. Door samenvoegen van vloot en management onstaat een combinatie die niet valt uit te vlakken en van Europa tot Azië en van Zuid-Amerika tot Australië klanten kan bedienen.

Nedlloyd moet ongeveer 290 miljoen gulden in de nieuw te vormen combinatie inbrengen. Dat komt omdat de vloot wordt verkocht aan de nieuwe combinatie P&O Nedlloyd en de marktwaarde ervan lager is dan het bedrag waarvoor de schepen indertijd zijn gebouwd. Nedlloyd kan dat echter moeiteloos financieren uit de boekwinst op Neddril, die een bijzondere bate opleverde van 273 miljoen gulden. Daardoor werd de halfjaarwinst van het scheepvaartconcern in de eerste helft van dit jaar opgefleurd tot 291 miljoen gulden. Een perfectere timing om het lucratieve offshorebedrijf te verkopen was moeilijk denkbaar geweest.

Een horde die nu nog moet worden genomen zijn de ongetwijfeld moeilijke gesprekken met Nedlloyds partners in de Global Alliance. “Straks moet Berndsen met minister Jorritsma zijn nieuwe Nedlloyd-terminal op de Maasvlakte openen. Maar voor wie? Voor de Global Alliance of voor P & O. Een interessante vraag lijkt me”, zegt een betrokkene.

    • Marc Serné