Fusie Nedlloyd en P&O in containers

AMSTERDAM, 9 SEPT. Transportconcern Nedlloyd en de Britse rederij P&O gaan hun activiteiten in de containervaart fuseren in een gezamenlijke onderneming. De nieuwe combinatie wordt met een omzet van bijna 6,6 miljard gulden en een vloot van 112 schepen één van de grootste spelers op deze markt. Beide concerns nemen een belang van 50 procent in de combinatie P&O Nedlloyd Container Line, die uiterlijk begin volgend jaar van start moet gaan.

Volgens bestuursvoorzitter Leo Berndsen van Nedlloyd, die deze plannen vanochtend aankondigde, heeft de grote concurrentiestrijd in de zeevaart de partijen tot elkaar gebracht. Met de samenwerking denken Nedlloyd en P&O per jaar ongeveer 200 miljoen dollar te kunnen besparen. Circa 1400 van de 9400 banen van beide partners verdwijnen vóór eind volgend jaar. In Nederland vervallen 200 arbeidsplaatsen op Nedlloyd-kantoren. Verder komen vooral arbeidsplaatsen bij agentschappen in de rest van de wereld in gevaar. Het nieuwe concern sluit gedwongen ontslagen niet uit. Bij Nedlloyd Lijnen, het onderdeel dat het transportconcern in de joint venture onderbrengt, werken 3500 mensen.

De twee rederijen kennen elkaar goed, onder meer door hun samenwerking in North Sea Ferries (veerdiensten). De bedrijfsculturen sluiten goed op elkaar aan, aldus Berndsen. Bovendien zijn op tal van terreinen synergievoordelen te bereiken en ontstaat door de samenwerking een wereldomvattend lijnennetwerk.

Nedlloyd is sinds 1993 onderdeel van een ander, veel losser samenwerkingsverband: de Global Alliance, samen met American President Lines (APL), Misui OSK Lines (MOL) en Orient Overseas Container Lines (OOCL).

Het nieuwe bedrijf, P&O Nedlloyd Container Line, wordt met een omzet van bijna 4 miljard dollar en een netto activawaarde van 1,5 miljard dollar een van de grootste containerrederijen ter wereld. Het nieuwe bedrijf beschikt over een vloot van 112 eigen en gecharterde containerschepen en 540.0000 eigen en gehuurde containers.

De containeractiviteiten van Nedlloyd, ondergebracht in Nedlloyd Lijnen, haalden vorig jaar een omzet van circa 3 miljard gulden. Zij omvatten bijna de helft van Nedlloyds concernomzet die verder voor 3,4 miljard gulden bestaat uit wegtransport en uit 300 miljoen uit overige activiteiten.

De containervaart wordt gekenmerkt door hevige concurrentie. Nedlloyd zag zijn bedrijfsresultaat in de zeescheepvaart vorig jaar drastisch dalen en leed begin dit jaar zelfs verlies op dit bedrijfsonderdeel. P&O zag vorig jaar eveneens de winst zakken.

Pagina 11: Bonden vrezen verder banenverlies

De aangekondigde fusie tussen Nedlloyd Lijnen en P & O Containers is op de Amsterdamse effectenbeurs enthousiast onthaald. Het aandeel Nedlloyd schoot direct na opening 4,40 gulden, ofwel ruim 11 procent, omhoog naar 43,90 gulden. Rond het middaguur stond er 44,50 gulden op het koersenbord, een winst van vijf gulden.

Het hoofdkantoor van de nieuwe combinatie P&O Nedlloyd komt in Londen. Het beheer van de vloot zal echter vanuit Rotterdam gebeuren, zo is in een intentieverklaring vastgelegd. De twee partnners krijgen elk de helft van de aandelen van het nieuwe bedrijf. Om deze positie te realiseren, betaalt Nedlloyd 175 miljoen dollar aan de Britten. Er komt een bestuur van acht leden, vier van beide kanten. P&O-topman Lord Sterling en Berndsen worden gezamenlijk bestuursvoorzitter. Algemeen directeur wordt T. Harris.

Nedlloyd en P&O geven beide een netto schuld van 200 miljoen dollar mee aan het nieuwe bedrijf. Daarnaast wordt een financiële leaseverplichting meegegeven van 100 miljoen dollar, wat de totale schulden brengt op 500 miljoen dollar. Het eigen vermogen komt op 1,5 miljard dollar. Het nieuwe bedrijf is verantwoordelijk voor alle investeringen na juli 1996, In de eerste drie jaar liggen de investeringen naar verwachting rond de 800 miljoen dollar. De nieuwe onderneming zorgt zelf voor de financiering en doet geen beroep op de aandeelhouders.

Bij de vakbonden is de aangekondigde samenwerking niet met gejuich ontvangen. De Vervoersbond FNV vreest dat de fusie een voorbode is van een verdere integratie van beide bedrijven. De bond sluit niet uit dat het verlies aan arbeidsplaatsen niet beperkt blijft tot de aangekondigde 1400 vóór eind 1997.