Experiment met zout ìn asfalt

GRONINGEN, 9 SEPT. Rijkswaterstaat gaat in de provincie Groningen een proef nemen met asfalt waarin zout is verwerkt. Het zout komt op dit wegdek langzaam vrij waardoor in vorstperiodes niet of minder hoeft te worden gestrooid. Daarmee zou de belasting voor het milieu minder groot worden.

Op de A7 bij Leek, waar Rijkswaterstaat een van de meetpunten van zijn gladheidsmeldsysteem heeft, wordt rond 1 november een strook van tweehonderd meter van het nieuwe asfalt aangebracht. De proef gaat volgens G. Schenk, hoofd van de Dienstkring Groningen van Rijkswaterstaat, zeker drie jaar duren om te kunnen onderzoeken of het asfalt, zoals de Duitse fabrikant Mannesmann beweert, die termijn zijn werking behoudt.

Volgens de fabrikant heeft het asfalt drie jaar lang een 'smeltpuntverlagende werking' tot twee graden onder nul, daarna neemt de werking af. Bij lagere temperaturen moet gewoon gestrooid blijven worden. Het zout komt volgens Schenk continu in minimale hoeveelheden vrij. Rijkswaterstaat wil nu onderzoeken of dit hetzelfde effect heeft als de grotere hoeveelheden zout die bij intredende vorst op het wegdek moeten worden gestrooid. Hoewel het zout ook in de zomer vrijkomt, is de verwachting dat er per saldo minder zout in het milieu terechtkomt.

In Duitsland hebben volgens Schenk onderzoeken goede resultaten laten zien. “Maar de omstandigheden in Nederland zijn onvergelijkbaar. In Duitsland valt meer sneeuw. Wij hebben meer met opvriezen te maken”, zegt Schenk. Het zout kan in allerlei soorten asfalt worden verwerkt. Op het proefwegdek in Leek zal het gaan om zeer open asfalt beton (ZOAB).

Schenk beklemtoont dat het niet de verwachting is dat hiermee de problemen met ZOAB worden opgelost. ZOAB, dat op veel snelwegen in Nederland ligt, wordt bij ijzel en opdooi spiegelglad.