'Nedlloyd moet partner zoeken'

ROTTERDAM / OSLO, 7 SEPT. “Het Nederlandse transportconcern Nedlloyd moet zijn scheepvaartsector uitbreiden door fusie of door nieuwe activiteiten te kopen.” Dat zegt Torstein Hagen, de Noorse zakenman die eind jaren tachtig als belangrijk aandeelhouder en commissaris tevergeefs probeerde het beleid bij Nedlloyd te veranderen.

Hagen die na geruchtmakende conflicten als commissaris werd afgezet, is positief over het beleid van Nedlloyd-topman Berndsen die concentratie op de twee kernactviteiten van het concern - scheepvaart en wegtransport - voorstaat. “Nedlloyd is te klein. Ik zou het erg vinden als Nedlloyd als scheepvaartbedrijf zou verdwijnen”, aldus Hagen in een gesprek over de toekomst van Nedlloyd.

Hagen deed zijn uitspraken tegen de achtergrond van geruchten en speculaties over mogelijke verkoop van onderdelen van Nedlloyd of eventuele samenwerking met andere rederijen zoals het Britse P&O, dat de afgelopen zomer daartoe benaderd zou zijn.

Nedlloyd, dat niet wil ingaan op de geruchten, behaalde de laatste twee boekjaren alsmede het eerste halfjaar van 1996 winst door bezuinigingen en verkoop van bedrijfsonderdelen. Zo leverde het afstoten van het offshore-bedrijf Neddrill dit jaar bijna 600 miljoen gulden op. Deze verkoop bepaalde in grote mate de winst van 291 miljoen over het eerste halfjaar van 1996. De scheepvaartsector is al enige jaren nauwelijks rendabel.

Hagen die naar eigen zeggen vijftig miljoen gulden verloor aan zijn geruchtmakende Nedlloyd-avontuur, meent dat Nedlloyd drie keer zo veel kapitaal moet investeren in de scheepvaartsector als nu het geval is. Omdat Nedlloyd nauwelijks toegang heeft tot de kapitaalmarkt is opvoering van de investeringen problematisch. Hagen: “Nedlloyd is een beetje een gokfonds op de beurs geworden. Dat is jammer. Zo'n prachtig bedrijf verdient een betere status.”

De Noor richt zich fel tegen de structuur binnen Nedlloyd waar de aandeelhouders nog steeds niets te vertellen hebben over belangrijke beleidsbeslissingen.